مدیریت بازاریابی، جلد ۱۷، شماره ۵۴، صفحات ۱۳۱-۱۴۹

عنوان فارسی طراحی مدل توسعه‌ای بازاریابی سبز برای محصولات ارگانیک
چکیده فارسی مقاله بازاریابی محیط زیست دوستانه که به دلیل افزایش نگرانی‌ها و آگاهی‌های زیست محیطی در حال ظهور است به عنوان یک استراتژی محبوب تبلیغاتی مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، جهت رسیدن به درکی بهتر نسبت به جنبش زیست محیطی یک ملت خاص، آزمون چگونگی نگاه مصرف‌کنندگان آن کشور نسبت به مسائل زیست محیطی و در نتیجه نحوه رفتار آن‌ها موضوع مهمی است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل توسعه‌ای بازاریابی سبز برای محصولات ارگانیک شرکت طبیعت زنده با برند (سینره) در استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها کیفی بوده است. جامعه آماری در بخش کیفی، خبره‌های بازاریابی بودند. خبرگان با روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت داده‌ها، در مجموع با 10 خبره مصاحبه شد. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از رویکرد تئوری داده بنیاد استفاده شد. نتایج به دست آمده موید این موضوع بود که برچسب پاک، دغدغه زیست محیطی، تبلیغات سبز، بسته‌بندی سبز و قیمت سبز بر رفتار زیست محیطی مشتریان تأثیر دارند. در بخش کمی جامعه آماری پژوهش، فروشندگان فروشگاه‌های استان کهگلویه و بویراحمد با سطح مناسب فروش محصولات سینره به تعداد 40 نفر بودند، که هر 40 نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل یافته‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام پذیرفت و نتایج نشان داد که دغدغه زیست محیطی به میزان 0/807، بسته‌بندی سبز به میزان 0/804، تبلیغات سبز به میزان 0/90، قیمت سبز 0/79 و برچسب پاک به میزان .0/29 بر رفتار مصرف‌کننده تأثیر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازاریابی سبز، مدل توسعه‌ای، تبلیغات سبز، محصولات ارگانیک، طبیعت زنده،

عنوان انگلیسی Designing a Green Marketing Development Model for Organic Products
چکیده انگلیسی مقاله Environmentally friendly marketing, which is emerging due to increasing environmental concerns and awareness, has been hailed as a popular advertising strategy In addition, in order to gain a better understanding of a particular nation's environmental movement, it is important to experiment how that consumers view environmental issues and, consequently, how they behave. The aim of this study was to design a green marketing development model for organic products of live Nature Company with the brand (Cinere) in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Provinces. The research method was based on the applied purpose and was been qualitative in terms of data collection. The statistical population in the qualitative section were marketing experts. Experts were identified by targeted sampling and snowball sampling, which according to the adequacy of the data, a total of 10 experts were interviewed. Interviews were used to collect data. Ground data theory approach was used to analyze the data. The results confirmed that clean label, environmental concern, green advertising, green packaging and green price have an impact on customers' environmental behavior. In the quantitative part of the statistical population of the research, the sellers of stores in Kohgoluyeh and Boyer-Ahmad provinces with an appropriate level of sales of Cinere products that were 40 people, that all of whom were evaluated. The analysis of the findings was performed using the structural equation method and the results showed that the environmental concern was 0.807, green packaging was 0.804, green advertising was 0.90, green price was 0.79 and clean label was 0.29 that affects consumer behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازاریابی سبز, مدل توسعه‌ای, تبلیغات سبز, محصولات ارگانیک, طبیعت زنده

نویسندگان مقاله امید محمدی |
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران

علی پیرزاد |
استادیار، گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران

سید نجم الدین موسوی |
دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران


نشانی اینترنتی https://jomm.srbiau.ac.ir/article_19109_9f3bc1a3b66d1fbad78743631e8fdeb8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات