گلجام، جلد ۱۶، شماره ۳۷، صفحات ۱۹۷-۲۱۵

عنوان فارسی عوامل مؤثر بر ریسک ادراک‌شده مشتریان فرش دستباف کرمان و نقش آن بر نگرش و قصد خرید آن‌ها
چکیده فارسی مقاله هنر-صنعت فرش دستباف یکی از پرکاربردترین صنایع‌دستی ایران محسوب می‌شود. فرش دستباف با وجود سابقه تاریخی و قدمت کهنی که دارد به لحاظ شناخت موضوعی و محتوایی به ویژه با نگاهی علمی، جای پژوهش گسترده‌ای دارد. توجه ویژه به عوامل ادراکی و نگرشی مشتریان فرش دستباف، می‌تواند کمک شایانی به تولید و بازاریابی این هنر اصیل کند؛ بنابراین هدف پژوهش، بررسی و تحلیل نقش عوامل سه‌گانه اعتماد، آگاهی از قیمت و قصد همرنگی بر ریسک ادراک‌شده در خرید فرش دستباف کرمان و تأثیر این ریسک بر نگرش و قصد خرید فرش دستباف کرمان است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مشتریان فرش دستباف کرمان بوده است که به روش نمونه‌گیری در دسترس، 100 نفر از آنها به‌عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شده‌اند. اطلاعات پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی در بخش نظری و پرسشنامه‌‌های استاندارد در بخش میدانی جمع‌آوری شده است. پایایی و روایی پرسشنامه‌ها بر مبنای مقادیر آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و AVE تأیید گردیده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش توصیفی از نرم‌افزار SPSS و در بخش استنباطی جهت آزمون مدل و فرضیات به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد حداقل مربعات جزئی از نرم‌افزار Smart PLS2 استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد بر مبنای شاخص‌های برازش، مدل پژوهش برازش مناسب و نسبتاً خوبی دارد. همچنین نتایج نشان داد ریسک ادراک‌شده بر نگرش و قصد خرید مشتریان به میزان 36/0 و 27/0 تأثیرگذار است. همچنین نگرش مشتریان نیز به میزان 43/0 بر قصد خرید مؤثر می‌باشد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از بین سه عامل مؤثر بر کاهش ریسک ادراک‌شده مشتریان، بیشترین تأثیر کاهشی را اعتماد به میزان 49/0 و سپس آگاهی از قیمت (27/0) داشته است و اثر کاهشی قصد همرنگی بر ریسک ادراک‌شده معنادار نبوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ریسک،نگرش،قصد خرید،اعتماد،فرش دستباف

عنوان انگلیسی Factors affecting the perceived risk of Kerman handmade carpet customers and its role on their attitude and intention to buy
چکیده انگلیسی مقاله Handmade carpet as an art-industry is one of the most important and widely used handicrafts in Iran. Despite its historical background and antiquity in our country, handmade carpets need extensive research in terms of thematic and content knowledge, especially from a scientific approach. Paying special attention to the perceptual and attitudinal factors of handmade carpet customers can be a great help in the production and marketing of this original art. Therefore, the purpose of study is to investigate and analyze the role of the three factors of trust, price awareness and homogeneity intention on the perceived risk in buying Kerman handmade carpets and the effect of this risk on the attitude and intention to buy. The statistical population of the study was all customers of Kerman handmade carpets that 100 of them were selected as the sample by in-access sampling method. Research data was collected using library and internet resources in the theoretical section and standard questionnaires in the survey section. The reliability and validity of the questionnaires were confirmed based on Cronbachchr('39')s alpha, Combined Reliability (CR) and AVE. To analyze the data in the descriptive part, SPSS software and in the inferential part to test the model and hypotheses by structural equation modeling (SEM) with a partial least squares approach, Smart PLS2 software has been used. The research findings showed that based on the fitness indices, the research model has a suitable and relatively good fitness. The results also showed that perceived risk affects the customerschr('39') attitude and intention to buy at 0.36 and 0.27, respectively. Also, the customerschr('39') attitude has been effective on the intention to buy by 0.43. Based on the results, among the three factors affecting the reduction of customerschr('39') perceived risk, the most decreasing effect was 0.49 on trust and then price awareness (0.27), and the decreasing effect of the homogeneity intention on perceived risk was not significant.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Perceived risk,Attitude,Intention to buy,Trust,Handmade Carpet.

نویسندگان مقاله هما موسی نژاد | Homa Mousanejad
Kerman University of Applied Sciences
مرکز آموزش علمی-کاربردی جهانگردی کرمان

محمد شاکر اردکانی | Mohammad Shaker ardakani
Assistant Professor, Department of Public Administration, Ardakan University, Ardakan, Yazd
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه اردکان، اردکان، یزد


نشانی اینترنتی http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-811-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت فرش
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات