این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۷-۲۴

عنوان فارسی مدل پارادایمی ارتباط بین بازار کار و آموزش فنی و حرفه‌ای از دیدگاه مدیران آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، مدیران و صاحبان صنایع استان آذربایجان غربی
چکیده فارسی مقاله مقاله‌ی حاضر در پی شناسایی مولفه‌ها و روابط بین آن‌ها در قالب مدل پارادایمی ارتباط بین بازار کار و آموزش فنی و حرفه‌ای از دیدگاه مدیران آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، کارفرمایان، مدیران واحد‌های تولیدی و خدماتی استان آذربایجان غربی است. در این مطالعه از رویکرد نظریه داده بنیاد جهت تدوین الگو استفاده شده است. در پژوهش حاضر برای جمع‌آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه استفاده گردید. روش نمونه‌گیری، هدفمند تا حد اشباع می‌باشد. در این پژوهش از مصاحبه نفر 11 ام، داده‌ها تکرار شد و مفهوم جدیدی شناسایی نشد، از این رو کفایت نمونه‌گیری محرز شد یعنی در مرحله مصاحبه به منظور آگاهی از نظر خبرگان موضوع، از 10 نفر خبره مصاحبه صورت گرفته است. پس از تدوین الگوی مفهومی پژوهش، فرایند دلفی در 3 دور و با مشارکت 10 نفر از خبرگانی که دارای سابقه اجرایی یا مدیریتی و دانش و آگاهی کافی در این حوزه برخوردار بودند انجام شد. با طبقه‌بندی مفاهیم و با استفاده از روش کدگذاری محوری مقوله‌های شکل دهنده‌ی تناسب آموزش‌های فنی وحرفه‌ای با نیاز‌های بازارکار و روابط بین آن‌ها در قالب مدل پارادایمی ظهور یافت که شامل 8 مولفه و 70 شاخص شناسایی و مورد تایید نهایی خبرگان قرار گرفت. مولفه‌های اصلی شامل شرایط علی (1- فناوری و تکنولوژی 2- منابع انسانی)، شرایط مداخله‌گر (3- مهارت‌آموزی) پدیده محوری (4- نگرش کار آفرینی)، شرایط زمینه‌ای (5- آموزش شغلی)، تعاملات (6- رفتار‌های کارآفرینانه 7- قابلیت و فرصت‌های شغلی بازار کار) پیامد (8- مسیر شغلی در بازار کار) شناسایی گردیدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش فنی و حرفه‌ای، سازمان فنی و حرفه‌ای، بازار کار، رویکرد اکتشافی

عنوان انگلیسی Paradigm model of the relationship between labor market and technical and vocational education from the perspective of managers of technical and vocational schools, managers and industry owners of West Azerbaijan province
چکیده انگلیسی مقاله In this study, the data theory theory approach has been used to develop the model. In the present study, interview tools were used to collect information. The sampling method is targeted to the point of saturation. In this study, from the interview of the 11th person, the data were repeated and no new concept was identified, so the adequacy of sampling was established. That is, in the interview stage, in order to be aware of the opinion of the experts in the subject, 10 experts were interviewed. After compiling the conceptual model of the research, the Delphi process was performed in 3 rounds with the participation of 10 experts who had executive or managerial background and sufficient knowledge and awareness in this field. By classifying the concepts and using the axial coding method, the categories that shape the appropriateness of technical and vocational training with the needs of the labor market and the relationships between them emerged in the form of a paradigm model that includes 8 components and 70 indicators were identified and finally approved by experts. The main components include causal conditions (1- technology and technology 2- human resources), interventionist conditions (3- skills training), central phenomenon (4- entrepreneurial attitude), contextual conditions (5- job training), interactions (6- entrepreneurial behaviors 7) Job opportunities and job opportunities in the labor market (outcome) (8- Career path in the labor market) were identified.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Technical and Vocational Education, Technical and Vocational Organization, Labor Market, Exploratory approach

نویسندگان مقاله رقیه وحدت | Roghayeh Vahdat
استادیار ، گروه علوم تربیتی ، واحد ارومیه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ارومیه، ایران

آرش انصاری | Arash Ansari
دانشجوی دکتراگروه مدیریت آموزشی، واحد مرند ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرند، ایران

ابوالفضل قاسم زاده | Abolfazl Ghasemzadeh
دانشیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، تبریز ، ایران


نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-198-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آمیخته ( کمی و کیفی )
نوع مقاله منتشر شده مقاله علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات