|
مهارت آموزی، جلد ۹، شماره ۳۴، صفحات ۷۳-۸۴
|
|
|
عنوان فارسی |
جایگاه طراحی و تدوین ارزشیابی آموزشی رشتههای مهارت آموزی در بهزیستی آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش «اثربخشی ارزشیابیهای آموزشی رشتههای مهارتی دوره دوم متوسطه حرفهای از دیدگاه کارشناسان و متخصصین» و روش پژوهش از نوع آمیخته (کمّی-کیفی) میباشد. در بخش کمّی، روش توصیفی از نوع پیمایشی؛ و برای تحلیل دادههای کیفی، از روش تحلیل مضمون استفادهشده است. جامعه آماری، شامل کارشناسان و دبیران آموزشوپرورش استثنایی استان مرکزی (N=85) بودند که به روش تصادفی ساده و با فرمول کوکران، 70 نفر بهعنوان نمونه برای بخش کمّی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها در بخش کمّی، از پرسشنامه محقق ساخته با پایایی معادل با 794/0 استفادهشده است. روش تحلیل دادهها در این بخش آمار توصیفی (درصد فراوانی) بود. جامعه آماری بخش کیفی مشتمل بر کارشناسان و دبیران دوره دوم متوسطه حرفهآموزی بودند که با استفاده از «روش نمونهگیری هدفمندِ ملاک محور» تا حد اشباع نظری، تعداد 17 نفر انتخاب و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته نسبت به جمعآوری اطلاعات اقدام شد. نتیجه حاصله نشان داد سنجش ورودی این دوره به دلیل عدم تنوع رشتهای و عدم توجه به توانایی های دانش آموزان درست صورت نمیگیرد و همچنین در ارزشیابیها فاصله معنیداری بین آنچه در کلاس درس در حال وقوع است با شیوه ارزشیابی پایانی را شاهد هستیم و همین امر باعث عدم یادگیری پایدار، رشد و تقویت یادگیری یادگیرندگان میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزشوپرورش استثنایی، ارزشیابی آموزشی، دانش آموزان با نیازهای ویژه، دوره دوم متوسطه حرفهای |
|
عنوان انگلیسی |
The place of designing and compiling educational evaluation of skills courses in the educational well-being of students with special needs |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of the research is "the effectiveness of educational evaluations of skills in the second year of vocational high school from the perspective of experts and specialists" and the research method is mixed (quantitative-qualitative). In the quantitative part, a descriptive survey method; And for qualitative data analysis, thematic analysis method has been used. The statistical population included experts and teachers of exceptional education in Markazi province (N = 85) who were selected by simple random method and Cochran's formula, 70 people as a sample for the quantitative section. In order to collect data in the quantitative part, a researcher-made questionnaire with a reliability of 0.794 was used. The data analysis method in this section was descriptive statistics (frequency percentage). The statistical population of the qualitative section consisted of experts and teachers of the second year of vocational high school. Using the "criterion-based purposeful sampling method" to the extent of theoretical saturation, 17 people were selected and data were collected through semi-structured interviews. The result showed that the input of this course is not measured due to lack of discipline and lack of attention to the abilities of students and also in the evaluations we see a significant gap between what is happening in the classroom with the final evaluation method and this causes Lack of sustainable learning promotes and enhances learners' learning. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Exceptional education, Educational evaluation, Students with special needs, Secondary vocational high school |
|
نویسندگان مقاله |
احسان کلبعلی | ehsan kalbali داننشگاه
حسین کریمیان | Hossein Karimian Islamic Azad University of Qom دانشگاه آزاد اسلامی قم
غلامرضا ویسی | Gholamreza Veisi Imam Sadegh Research Institute of Humanities پژوهشگاه علوم انسانی امام صادق علیه السلام
|
|
نشانی اینترنتی |
http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-196-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آمیخته ( کمی و کیفی ) |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|