|
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۳۰، شماره ۱، صفحات ۶۱-۸۹
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی و رتبه بندی اصول راهنمای استقرارموفقیتآمیز مدیریت دانش با استفاده از مدل APQC |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این پژوهش از یک استراتژی سه مرحلهای (کیفی-کمی-کمی) استفاده شده است. در بخش اول، با استفاده از مرور و تحلیل پژوهش های مرتبط، به خصوص بررسی موشکافانه اسناد مربوط به مدل استقرار مدیریت دانش "مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا"، اصول راهنمای پیشنهادی برای هریک از مراحل مدل تدوین شده است. در مرحله دوم، اعتبار اصول استخراج شده به نظرسنجی خبرگان قرار داده شد و درنتیجه این اصول به لحاظ اهمیت، رتبه بندی گردید. براساس نتایج این نظرسنجی، در مجموع، 42 اصل راهنما مورد تایید خبرگان قرار گرفته و رتبه دهی شد. سه مورد از مهمترین اصول راهنما از نظر خبرگان « اشتباه نکنید! دانش تنها در بخش تحقیق و توسعه سازمان خلق نمیشود، بلکه دانش در هر زمانی در هر یک از فرآیندهای روزمره نیز می تواند خلق شود»، « استراتژی مدیریت دانش می بایست با اهداف کلی سازمان همراستا باشد.» و«تنها یک بهترین مکانیزم وجود ندارد، بلکه باید سبدی از مکانیزمهای مدیریت دانش را مورد استفاده قرار داد.» می باشد. در مرحله سوم پژوهش نیز، میزان کاربرد و توجه به این اصول راهنما در پروژه های مدیریت دانش شرکت مگفا مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بررسی این مرحله نشان می دهد 36 اصل راهنما (از مجموع 42 اصل تایید شده توسط خبرگان)، مورد توجه بخش مدیریت دانش شرکت مگفا میباشد. دو مورد از پرکاربردترین این اصول در شرکت مگفا «استراتژی مدیریت دانش می بایست با اهداف کلی سازمان همراستا باشد.» و «از جزیره ای شدن پروژه های مدیریت دانش بپرهیزید. برنامه های مدیریت دانش موجود را به هم متصل کرده و اهرم یکدیگر قرار دهید.» می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Identifying and Ranking Guidelines for the Successful Deployment of Knowledge Management Models Using APQC |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this research, three stage strategy (qualitativequantitative- quantitative) is applied. In the first stage, by studying and reviewing the relative works, especially the APQC model, the proposed guidelines are extracted and prepared. In the second stage, the validation of these guidelines is evaluated by experts in this field. The experts accepted 42 guidelines and ranked them. Three most important guidelines are: “Don’t make mistake! Knowledge is not only produced in R&D departments, but it can also be produced in each routine process of the organization. ”, “Knowledge management strategy must comply with the organization strategy.” and “There is not one best mechanism for knowledge management, it must be a portfolio of mechanisms.” In the last stage, the application of these guidelines is evaluated by the Knowledge Management department of MAGFA Company. Accordaning to the results, 36 out of 42 guidelines are used by MAGFA. Two most applicable guidelines are: “Knowledge management strategy must comply with the organization strategy” and “Avoid islanding the knowledge management projects. Connect the existing knowledge management projects and programs and lever them.” |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سعیده محمدرائی نائینی | saeedeh mohammadraei naeini university of tehran دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
مهدی شامی زنجانی | mehdi shami zanjani university of tehran گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت؛دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد موسی خانی | mohammad mousakhani university of tehran دانشکده مدیریت؛ دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-245-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252283.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کتابداری و اطلاع رسانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|