|
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۴۰۷-۴۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تدوین چارچوب خلق و اشاعه دانش برای مدیریت دانش در سازمان ۲.۰ |
|
چکیده فارسی مقاله |
در سازمانهای امروزی، دانش و مدیریت آن به عنوان یکی از اساسیترین موضوعات و ارکان سازمان مطرح است. مطالعات نشان میدهد که مدیریت دانش، سازمان را توانمند میکند و هرچه خلق، انتشار و بهکارگیری دانش با سرعت و کیفیت بیشتری صورت پذیرد، مزیت رقابتی سازمان در سطح بالاتری شکل خواهد گرفت. با توجه به اینکه سازمانهای جدید از فناوری و ابزار جدید و کارآمد بهره میگیرند، سازمان 2.0 به عنوان سازمانی توانا در بهکارگیری ابزار ارتباطی وب 2.0 و کارکنانی با فرهنگ خوب همکاری و مشارکت و تعامل بیشتر مطرح میشود. گذر از سازمان 1.0 به سازمان 2.0 و تلاش برای خلق و اشاعه دانش در سازمان 2.0 پیچیدگیها و مسائل خاص خود را دارد که بدون آگاهی از این موضوع و پیروی از چارچوبی مدون احتمال موفقیت آن پایین است. این پژوهش با بررسی دقیق مبانی نظری در رابطه با خلق دانش، اشاعه دانش، وب 2.0 و سازمان 2.0 شاخصهای نهایی خلق و اشاعه دانش در سازمان 2.0 را با استفاده از نظر خبرگان استخراج کرده و چهار مرحله یادگیری 2.0، ارتباطات 2.0، تولید محتوا و همکاری 2.0 را به عنوان مراحل خلق و اشاعه دانش در سازمان 2.0 معرفی و هر مرحله را از سه بعد خصوصیات افراد، ماهیت دانش و فناوری بررسی و در نهایت ده شاخص را به عنوان شاخصهای برتر معرفی میکند. همچنین با توجه به تحلیلها مشخص گردید که برای خلق و اشاعه دانش در سازمان 2.0 علاوه بر استفاده از ابزار وب 2.0 به عنوان یک ابزار ارتباطی خوب و بهینه، فرهنگ تعامل، همفکری و مشارکت در فضایی باز و بدون محدودیت در میان کارکنان بسیار مهم است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Framework for Creation & Diffusion of Knowledge for Knowledge Management in Enterprise 2.0 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Certainly in modern organizations knowledge & its management is basic & one of the most important issues. Powerful organizations in knowledge management are pioneer & always are in the first line of competition. It is obvious that rate & quality in creation, dissemination & use of knowledge are competitive advantage for organizations. As regards modern organizations use technology & new tools, enterprise 2.0 is known as a good organization in use of web 2.0 tools & high cooperation of staff. Passing of Enterprise 1.0 to Enterprise 2.0 & try for creation &diffusion of knowledge in Enterprise 2.0 have its own problems that without knowing of them & a certain framework, the probability of success is very low. This Research presents the framework of creation & diffusion of knowledge in Enterprise 2.0 according of library resources & presents learning 2.0, communications 2.0, generated content & collaboration 2.0 as 4 stages of creation &diffusion of knowledge in Enterprise 2.0. Then we investigate any of stages according of human, knowledge & technology. Also this research emphasizes that for creation &diffusion of knowledge in Enterprise 2.0 in addition of web 2.0 tools usage as a good communication tools, Cultural interaction, Consultation & association in a free Environment are very important too. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شعبان الهی | sha ban elahi tarbiat modares university دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دکتر شعبان الهی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سید محسن ناصری | seyed mohsen naseri tarbiat modares university خراسان جنوبی-قاین-حافظ8-پ1 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
علیرضا حسن زاده | alireza hasanzadeh tarbiat modares university دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دکتر علیرضا حسن زاده سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
عاطفه روحانی | atefe rouhani tarbiat modares university مازندران-آمل سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2653-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252224.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
فناوری اطلاعات |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|