این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 15 آذر 1404
مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۶۳-۹۶
عنوان فارسی
تاملی بر جایگاه آیینهای گردشگرپذیر و تحلیل نگرش و وابستگیهای مردم محلی بر حمایت و توسعه ی آن (مطالعه موردی: آیین ماه محرم شهر زنجان)
چکیده فارسی مقاله
شهر زنجان در زمان برگزاری این آیین از حالت معمول خود خارج شده و به صحنه نمایش عظیم و گسترده ای تبدیل می شود، نمایشی که توسط ساکنین شهر به اجرا در می آید و در آن بازیگر و بیینده نمایش موجودیت واحدی را تشکیل میدهد.ابزار پژوهش پرسشنامه ساختار یافته می باشد که پس از تایید روایی (با نظر سنجی از متخصصان) و پایایی آن با توجه به کیفیت همکاری جامعه آماری در اختیار 170 نفر از گردشگران قرار گرفت. بمنظور توسعه گردشگری آئینی، شاخص زمینه های فرهنگی- اعتقادی اهمیت زیادی دارد و باید براین عامل تاکید ویژه ای گردد. زیرا شهر زنجان ظرفیت های فرهنگی-مذهبی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری آئینی و مذهبی را دارد. همچنین، براساس آزمون تحلیل مسیر، تاثیر شاخص «زمینه های فرهنگی- اعتقادی» با مقدار 0.422 و «زمینه های اجتماعی» با اثر کل 0.361 بر توسعه گردشگری آئینی، بیش از دیگر شاخص ها بوده است. چرا که، به نظر جامعه آماری، رشد باورهای دینی در بین مردم و پذیرش آن و نهادینه شدن آن به عنوان یک ایدئولوژی برتر توسط اجتماع، منجر به شکل گیری و توسعه آئین های مذهبی شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آیین های گردشگرپذیر، نگرش محلی، برندینگ آیینی، شهر زنجان.
عنوان انگلیسی
Reflection on the position of tourist rituals and analysis of attitudes and dependencies of local people on its support and development (Case study: Muharram ritual in Zanjan)
چکیده انگلیسی مقاله
The city of Zanjan during its ritual is out of its usual state and becomes a stage of a huge and wide play, a play performed by the residents of the city in which the actor and the viewer of the play form a single entity. The questionnaire is structured and after confirming its validity (with a survey of experts) and its reliability according to the quality of cooperation, the statistical population was provided to 170 tourists. In order to develop religious tourism, the index of cultural-religious contexts is very important and special emphasis should be placed on this factor. Because the city of Zanjan has the cultural-religious potential to become a center of ritual and religious tourism. Also, according to the path analysis test, the impact of the index of "cultural-religious contexts" with a value of 0.422 and "social contexts" with a total effect of 0.361 on the development of religious tourism, was more than other indicators. Because, according to the statistical community, the growth of religious beliefs among the people and its acceptance and institutionalization as a superior ideology by society, has led to the formation and development of religious rites.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Tourist rituals, local attitude, Ritual branding, Zanjan city.
نویسندگان مقاله
محمدتقی حیدری | MOHAMAD TAGHI HEYDARI
University of Zanjan
استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
سعید محرمی | SAEID MOHARAMI
University of Zanjan
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
داوود بلوطی | DAVOOD
University of Zanjan
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
محمد علی الهی | MOHAMAD ALI ELAHI
University of Zanjan
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
پروین رحمتی | parvin rahmati
University of Zanjan
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1192-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات