این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۹۹-۱۲۵

عنوان فارسی تلویزیون و توسعه انسانی؛ ارایه یک مدل زمینه ای
چکیده فارسی مقاله از نگاه توسعه انسانی، هر انسانی به مثابه ظرفیتی است که فعلیت آن جز از مسیر توانمندسازی فردی محقق نمی­شود. یکی از اصلی­ ترین روش­ های توانمندسازی فردی، محدودسازی فقر می­ باشد که متأثر از نهادهای مختلفی همچون رسانه­های جمعی است. از این میان، ویژگی­های خاص تلویزیون به اندازه­ای است که به عنوان عاملی در توسعه انسانی مطرح است. هدف اصلی این پژوهش، پاسخ به این سؤال اصلی است که چگونه می­توان از مجرای تلویزیون جهت نهادینه­سازی برنامه­های توسعه انسانی استفاده کرد؟ این پژوهش کیفی، با استفاده از روش گراندد تئوری انجام گرفته است. گردآوری داده­ ها از طریق بررسی اسنادی و مصاحبه عمیق نیمه­ ساختاریافته با سیزده نفر از صاحب­نظران حوزه ارتباطات­توسعه و رسانه، به­دست آمد. یافته­ها چهار کارکرد اصلی را در این زمینه برای تلویزیون نشان می­دهد. کارکرد اول، فراهم­سازی بستر است که زمینه آزادی فرصت برای توانمندسازی فردی را مهیا می­نماید. دومین کارکرد مربوط به فراهم­سازی شرایط علّی توانمندسازی فردی است. فراهم­سازی عوامل میانجی توسعه توانمندسازی فردی، سومین کارکردی است که شناسایی شد. کارکرد چهارم نیز، به­کارگیری استراتژی تغییر مبتنی بر پیش فرض انسان به عنوان فاعل مشخص گردید. بر اساس نتایج مشخص می­شود، این رسانه از طریق فرایند توانمندسازی فردی بر توسعه انسانی جامعه اثرگذار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تلویزیون، توانمندسازی فردی، توسعه انسانی، فقر انسانی، گراندد تئوری

عنوان انگلیسی Television and human development; providing a background model
چکیده انگلیسی مقاله Every human being is as a capacity that its actuality cannot be realized except through individual empowerment. One of the main methods of individual empowerment is poverty reduction, which is influenced by various institutions such as the mass media. Among the mass media, the special features of television have extended the capacity of the media to some extent that proposed it as a factor in human development. The main purpose of this study is to answer the main question of how to use the TV channel to achieve human development goals. This qualitative research has been done conducted using Grounded Theory method. Data collection was obtained through documentary research and in-depth semi-structured interviews with thirteen experts of communications, development and media field. The findings show four key functions in this field for television. The first function is to provide a framework that provides the opportunity for individual empowerment. The second function is to provide the causal conditions of individual empowerment. Providing mediating factors is the third function that is done. The fourth function was identified as the use of change strategy. Based on the results, this media influences the human development of society through the process of individual empowerment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Television, Individual Empowerment, Human Development, Human Poverty, Grounded Theory

نویسندگان مقاله میثم سام بند | Meisam Samband
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه‌ای، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین‌الملل کیش، جزیره‌ی کیش، ایران

علی اکبر فرهنگی | Ali Akbar Farhangi
استاد مدیریت، دانشکده‌ی مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

جمشید صالحی صدقیانی | Jamshid Salehi Sedghyani
استاد مدیریت صنعتی، دانشکده‌ی مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

محمدرضا قائدی | Mohammad Reza Ghaedi
استادیار علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-993-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات