این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات انقلاب اسلامی، جلد ۱۸، شماره ۶۴، صفحات ۲۰۵-۲۲۴

عنوان فارسی آسیب‌شناسی آموزش‌نوین در دوره قاجار با تأکید بر مبانی و روش‌های انتقال
چکیده فارسی مقاله رنسانس و انقلاب صنعتی، جهان معاصر خود را تحت‌تأثیر قرارداد، پیشرفت‌های مادی چشمگیر غرب، ممالک دیگر را ترغیب به ایجاد تحولاتی نمود تا خود را به کاروان غرب برسانند. برخی از کشورها تحول در نظام آموزش را راهکاری موثر برای این تحول دانستند. دولت قاجار نیز همین مسیر را در پیش گرفت. اما استقرار نظام آموزش نوین با آسیب‌هایی روبرو بود. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی پی‌جوی بررسی این آسیب‌ها در دو بعد مبانی و روش‌های انتقال و استقرار نظام آموزش نوین است. یافته‌ها حاکی از آن دارد اموری مانند: سطحی‌نگری به فرهنگ غرب، بی‌توجهی به روح استعمارگرایانه غربیان، وابستگی فکری و عقیدتی، دور شدن از هویت ملی و دینی فراگیران، در زمره آسیب‌های مبنایی و اعزام محصلین به خارج از کشور، تأسیس مدارس نوین، نهضت ترجمه، مطبوعات از آسیب‌هایی است که می‌توان آنها را ذیل آسیب‌های ناشی از روش انتقال نظام آموزش نوین برشمرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابزار و مبانی آموزش عصرقاجار، آموزش نوین، آسیب‌شناسی، فرهنگ غرب.

عنوان انگلیسی Modern Educational Pathology in the Qajar Period with an Emphasis on the Principles and Methods of Transference
چکیده انگلیسی مقاله The Renaissance and the Industrial Revolution affected the contemporary world, the dramatic material advances of the West persuaded other countries to make changes to reach the caravan of the West. Some countries considered the change in the education system as an effective solution for this change. The Qajar government followed the same path. But the establishment of a new education system faced with damage. This article seeks to investigate these injuries with a descriptive-analytical method in two dimensions: the principles and methods of transference and establishment of a new education system. Findings indicate that issues such as: superficiality toward Western culture, disregarding the colonial spirit of Westerners, intellectual and ideological dependence, alienation from the national and religious identity of learners, among the basic injuries and sending students abroad, the establishment of new schools, the translation movement, and the press are some of the harms that can be considered as the ends of method of transference of the new education system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Tools and Foundations of Qajar Education System, Modern Education, Pathology, Western Culture.

نویسندگان مقاله محمد شهبازی | Mohammad Shahbazi
Phd of Islamic history and civilization.
دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران.

محمدحسین دانشکیا | Mohammad Hossein Daneshkia
Associate professor of Islamic history and civilization.
دانشیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران.

سید محمود سامانی | Seyyed Mahmoud Samani
Teacher of Islamic maaref.
عضو گروه تاریخ پژوهشکده حج و زیارت و مدرس گروه معارف اسلامی


نشانی اینترنتی http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-159&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بررسی و نقد نظریه‌های انقلاب
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات