این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 شهریور 1404
فرهنگ و ادبیات عامه
، جلد ۹، شماره ۴۱، صفحات ۱۸۳-۲۱۸
عنوان فارسی
کارکردشناسی قصههای «زنجیروار» در رشد فکری کودکان با تأکید بر نظریات برونو بتلهایم (تحلیل موردی قصۀ «پیرزن»)
چکیده فارسی مقاله
قصههای عامه توانایی آن را دارند تا فرایند رشد، ظرفیتهای ذهنی و همچنین هوش کلامی کودکان را وسعت ببخشند. در این مقاله به بررسی نوعی از قصههای عامه با عنوان «قصه های زنجیروار» پرداخته می شود و برای نمونه قصۀ «پیرزن»، از قصههای عامیانۀ لرستان، با روش توصیفی ـ تحلیلی و البته کیفی موردبررسی قرار میگیرد. پیشفرض مقاله این است که قصههای زنجیروار میتوانند حس تعلیق و انتظار کودکانه را برانگیزند و او را برای شنیدن حلقۀ عدی قصه مشتاق کنند و با این شگرد ساختاری، فرایند بلوغ و بسط فکری و شناختشناسی کودک را سرعت ببخشند. نظم و توالی شکلی و البته محتوایی موجود در قصههای زنجیروار موجب میشود تا کودک مهارتهای اجتماعی، جامعهپذیری و شرکت در فرایند کسب هویت جمعی را تمرین کند. در این قصه ها، فرایندهای تجریدی چون خلقت، آفرینش و همچنین نظام احسن و عِلّی حاکم بر جهان، به صورتی زنجیروار و باورپذیر در اختیار کودک قرار میگیرد. این قصه ها بیش از هر چیز بر ضرورت آشنایی کودک با فرایند مشارکت در کنشهای جمعی، کسب هویت مشترک، تقویت روحیۀ تعاون و همکاری اجتماعی، تأکید دارند. از آنجاکه پرورش و تقویت روحیه و بسط شخصیت جمعگرا برای کودکان اهمیت زیادی دارد، شایسته است که اینگونه از قصه های زنجیروار در مراکز پیشدبستانی و دبستانی مورداستفادۀ متولیان آموزش و پرورش قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قصه های عامیانه، قصه های زنجیروار، نماد، رشد کودکان.
عنوان انگلیسی
The Function of "Chain" Stories in Children's Intellectual Development with Emphasis on Bruno Bettelheim's Theories: The Case of the Story 'The Old Woman'
چکیده انگلیسی مقاله
Folk tales have the ability to enhance children's developmental process, mental capacity, and verbal intelligence. In this article, a type of folk tales called "chain tales" is studied and for example, the story of "Pirzan", one of the folk tales of Lorestan, was analyzed through descriptive-analytical and qualitative methods. The premise is that chain stories can evoke a child's sense of suspense and anticipation, and make him or her eager to hear the next loop of the story, and with this structural trick, accelerate the process of maturation and intellectual development and cognition of the child. The sequence of form and, of course, the content seen in the chain stories, causes the child to practice social skills, socialization, and participation in the process of acquiring collective identity. In these stories, abstract processes such as creation, and the good and causal system that governs the world, are given to their child in a chain-like and believable way. These stories emphasize above all the need for the child to be familiar with the process of participating in collective actions, gaining a common identity, strengthening the spirit of cooperation, and social cooperation. Since it is very important for children to cultivate and strengthen the spirit and development of a collectivist personality, it is worthwhile to use this kind of chain of stories in preschool and primary school centers used by education authorities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Folk tales, sequence stories, symbol, children&apos,s development.
نویسندگان مقاله
معصومه یاسمی فر |
دبیر آموزش و پرورش خرم آباد
محمد خسروی شکیب |
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، خرم آباد
نشانی اینترنتی
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-1-43669-29&slc_lang=fa&sid=11
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات