این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ و ادبیات عامه، جلد ۹، شماره ۴۲، صفحات ۱۰۹-۱۴۶

عنوان فارسی درپوش‌های سرامیکی کندوی عسل: گنجینه‌ای ناشناخته از هنرهای عامه تبریز
چکیده فارسی مقاله یکی از گونه‏های ناشناخته از هنرهای تصویری قاجار و پهلوی، نقاشی‏های روی درپوش‏های سفالین کندوی عسل است. این درپوش‏ها به قطر تقریبی 23 سانتی‏متر بر روی کندوهای حصیری به طول حدود 85 سانتی‏متر نصب می‏شدند و یک سوراخ جهت عبور زنبورها در کنارۀ آن‏ها قرار داشت. در این مقاله برای اولین بار ده‏ها نمونه از این درپوش‏ها که از اواخر عصر صفوی تا دورۀ پهلوی اول ساخته شده‏اند، معرفی می‏شود. مهم‏ترین مسئلۀ این تحقیق شناسایی محل تولید این درپوش‏ها، دسته‏بندی مضامین نقوش و کتیبه‏ها و تحلیل محتوای آن‏هاست. نتایج نشان می‏دهد که این آثار را می‏توان به سه گروه کلی کتیبه‏دار، نقاشی‏های مذهبی و نقاشی‏های غیرمذهبی دسته‏بندی کرد. در میان آثار کتیبه‏دار، اذکار و دعاهایی نوشته شده که باید آن‏ها را وسیله‏ای جهت برآورده شدن حاجات و نیز تعویذی برای دفع بلاها از محصولات تلقی کرد. همچنین برخی از دعاها و آیات قرآنی در ارتباط با افزایش برکت محصول و نیز دفع چشم‏زخم هستند. علاوه‌بر کتیبه‏هایی با محتوای «ناد علی» و «اسم اعظم» که بر شیعی بودن آثار دلالت می‏کنند، تمام نقاشی‏های مذهبی شناسایی‌شده نیز مرتبط با باورهای مذهب تشیع است. نقاشی‏های مذهبی شامل تصاویری از دلدل، پنجه و زیارتگاه‏های امامان شیعه ازجمله آستانه‏های کاظمین و نجف است. در میان نقاشی‏های غیرمذهبی، بیشترین فراوانی به تصاویر حیوانات اختصاص دارد که آن‏ها را در نقش‌مایه‏های درخت زندگی یا صحنه‏های شکار نشان می‏دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کندوی عسل، نقاشی روی سفال، هنرهای عامۀ قاجار و پهلوی، هنر شیعی.

عنوان انگلیسی Ceramic Beehive Covers: An Unknown Treasure from the Folk Arts of Tabriz
چکیده انگلیسی مقاله One of the less-introduced types of the visual arts of the Qajar and Pahlavi periods is the painted ceramic beehive covers. These lids, approximately 23 cm in diameter, were installed on wicker hives of about 85 cm long and had a hole for the crossing of the swarm. This article introduced dozens of these lids that were made from the late Safavid period to the first Pahlavi era. The most important aims of this research were the identification of the place of production, a thematic classification of the paintings and inscriptions, and an analysis of their content. It can be said that these works can be classified into three general groups: non-illustrated inscribed examples, religious paintings and secular paintings. Among the inscribed works, some prayers have been written that should be considered as an amulet to ward off calamities from the products. Moreover, some prayers and Quranic verses are related to increasing the blessing of the crop and also repelling the evil eye. In addition to several Shi'ite inscriptions, all the identified religious paintings are also related to the Shi'ite beliefs. The religious paintings include images of the Duldul (prophet's mule, which was presented to Ali ibn Abi Talib), Khamsa, and shrines of Shiite imams. Among the secular paintings, the most frequent are the images of animals, showing them in hunting scenes or in the motif of the tree of life
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Beehive, painted pottery, Qajar and Pahlavi folk arts, Shi’ite art

نویسندگان مقاله محمدرضا غیاثیان |
دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان


نشانی اینترنتی http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-1-60357-4&slc_lang=fa&sid=11
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات