فرهنگ و ادبیات عامه، جلد ۹، شماره ۴۲، صفحات ۴۱-۷۸

عنوان فارسی ساختار بن مایه های داستانی هانی و شَیمُرید
چکیده فارسی مقاله قوم بلوچ‏ علاوه‌بر فرهنگ غنی ایرانی خود، میراث‏‏دار فرهنگ و ادبیاتِ بومی ‏کم‏نظیری است، در ادبیات این قوم منظومه‏های حماسی و رزمی و داستان‏های عاشقانه منظومی وجود دارد که تاریخ سرودن آن‏ها به قرن‏ها پیش برمی‏گردد. هانی و شَیمُرید معروف‏ترین داستان عاشقانۀ ادبیات بلوچی است و جایگاه آن‏ در ادبیات بلوچ، همانند جایگاه داستان لیلی و مجنون در ادبیات فارسی است. این دو دلداده پس از سال‏‏ها جدایی، به وصالی عارفانه می‏رسند و به باور مردم بلوچ، آن‏ها همانند خضر و الیاس به زندگی جاوید دست می‏یابند و به لقب «زندَه ‏پیر» مشهور می‏شوند. از این داستان کهن چند روایت و ده‏ها منظومۀ کوتاه و بلند در دست است. خنیاگران یا در اصطلاح بلوچی «پهلوانان»، مهم‏ترین انتقال‏دهندگان منظومه‏های این داستان از نسلی به نسل دیگر بوده‏اند. راویان این داستان از بن‏مایه‏های متنوعی استفاده کرده و بر غنای آن افزوده‏اند. در این مقاله ساختار بن‏مایه‏های داستانی هانی و شَیمُرید در چهار بخش «بن‏مایه‏های عاشقانه، عیاری، کرامت و عرفانی» موردبررسی قرار گرفته‏اند. داستان با بن‏مایۀ عیاری «قول و پیمان» آغاز و با بن‏مایۀ کرامت «غایب شدن» دو قهرمانِ اصلی از نظر و زندگی جاوید آن‏ها، به پایان می‏رسد. این داستان همانند داستان‏های منظوم دیگر بلوچی، به‌ویژه درمیان ایرانیان غیربلوچ ناشناخته است. اشعار و روایات این تحقیق از زبان خنیاگران و راویان به‌صورت میدانی گردآوری شده است و ما ضمن گزارش خلاصۀ دو روایت مشهور به تحلیل نکات و بن‏مایه‏های اصلی و مهم این داستان پرداخته‏ایم
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادبیات غنایی، ادبیات بلوچی، هانی و شَیمرید، بن‌مایه‌های داستانی

عنوان انگلیسی The Structure of Motifs in the Story of Hani and Shaimorid
چکیده انگلیسی مقاله The Baluch people are rich in culture, inheriting a unique indigenous values and literature. In Baluchi literature, there are epical poems and love stories that date back to centuries ago. Hani and Shaimorid is the most famous one which has a similar status in Baluch literature as to that of Laila and Majnoon in Persian literature. These two characters enamored love after years of separation, reaching a mystical conjugal, and according to the Baluch people, they are like Khedr and Elias who achieved eternal life and are known as the "old live". There are many narrations and poems about this ancient story. Minstrels, also known in Baluchi as "Pahlavanan", have been the most important sources of the poems from one generation to another. The narrators have used various motifs adding to its richness. In this article, the structure of motifs in this story is studied in four sections: "Motifs of love, imposture, dignity and mysticism". The story begins with the motif of modesty "Promise and Covenant" and ends with the motif of the dignity of the "disappearance" of the two main heroes. This story, like other Baluchi poems, is unknown among non-Baluch. The poems and narrations of this research have been collected from Minstrels and narrators in the field. While summarizing the two narrations, the main points and motifs of this story were analyzed
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Lyrical literature, Baluchi literature, Hani and Shaimorid, fictional motifs

نویسندگان مقاله عبدالغفور جهاندیده |
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی


نشانی اینترنتی http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-1-13784-4&slc_lang=fa&sid=11
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات