فرهنگ و ادبیات عامه، جلد ۱۰، شماره ۴۳، صفحات ۳۳-۶۰

عنوان فارسی نقش لالایی‌های در تقویت هوش معنوی
چکیده فارسی مقاله لالایی‌ها به‌عنوان نجواهای اولیۀ بزرگ‏سالان با کودکان، در نگاه نخست، برای آرامش بخشیدن به کودکان سروده شده‌اند. متن زمزمه‌های زیبایی که خاستگاه آن در ادبیات کودک سنتی به قدمت حضور مادران و ایجاد ارتباط با کودکان بازمی‏گردد، به‌دلیل داشتن محتوایی قابل تأمل و ظرفیت‌های متنوع، بستری برای تحقیق و پژوهش در حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان شده است. یکی از زمینه‌های کاربردی لالایی‌ها تقویت هوش معنوی در مخاطب یا شنونده است. هوش معنوی و تقویت آن در کودکان ازجمله مسائل مطرح در علوم امروزی است. بر پایۀ این رویکرد و با تمرکز بر متنیت لالایی‌ها مؤلفه‌های تقویت هوش معنوی از متن لالایی‌ها استخراج شده و با شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی این مؤلفه‌ها در متن لالایی‌ها بررسی شده است. حاصل مؤلفه‌های متعددی در متن لالایی‌ها یافت شده و مؤلفۀ «حس رسالت» و «خودآگاهی» جزو پرمصداق‌ترین مؤلفه‌ها بوده‌اند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادبیات کودک، تحلیل، لالایی، هوش معنوی

عنوان انگلیسی The Role of Lullabies in Strengthening Spiritual Intelligence
چکیده انگلیسی مقاله Lullabies, as the primary whispers of adults and children, have become a platform for research in the field of children and adolescent literature due to their thought-provoking content and diverse capacities. One of the practical fields of lullabies is to strengthen the spiritual intelligence of the audience. Spiritual intelligence and its strengthening in children is one of the issues in modern science. Based on this approach and focusing on the text of lullabies, components to enhance spiritual intelligence have been extracted from the text of lullabies and these components have been studied in a descriptive-analytical manner in the text of lullabies. The results of several components have been found in the texts of lullabies and the components of "sense of mission" and "self-awareness" have been among the most rewarding components
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Children&apos,s literature, analysis, lullaby, spiritual intelligence

نویسندگان مقاله مریم جلالی |
دانشگاه شهید بهشتی

مهلا السادت حسینی صابر |
دانشگاه شهید باهنر کرمان


نشانی اینترنتی http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-1-30471-1&slc_lang=fa&sid=11
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات