فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۱، شماره ۳۸، صفحات ۴۷-۶۶

عنوان فارسی نقش رهبری اخلاقی در وفاداری سازمانی با میانجی‌گری فضیلت سازمانی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رهبری اخلاقی در وفاداری سازمانی با میانجی‌گری فضیلت سازمانی بود. روش: از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و به طور خاص، مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعۀ پژوهش، کلیۀ کارکنان دانشگاه بوعلی سینا به تعداد 735 نفر بود، که از این جامعه با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان، نمونه‌ای به حجم 253 نفر انتخاب شد. از پرسشنامۀ رهبری اخلاقی براون، و همکاران(2005)، فضیلت سازمانی کامرون و همکاران(2004) و پرسشنامۀ وفاداری سازمانی محقق‌ساخته استفاده شد. برای تعیین پایایی و روایی ابزار، از تکنیکهای آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی ‌تأییدی استفاده شد. نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزار بود. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل مسیر ‌تأییدی با استفاده از نرم‌افزار لیزرل استفاده شد. یافته‌ها: متغیّر رهبری اخلاقی دارای اثر مستقیم مثبت(26/0)، اثر غیر مستقیم مثبت(396/0) و اثر کل مثبت(656/0) و معنادار بر متغیّر وفاداری سازمانی در سطح 05/0 بود. متغیّر فضیلت سازمانی دارای اثر مستقیم مثبت (62/0) و معنادار بر متغیّر وفاداری سازمانی در سطح 05/0 بود. متغیّر رهبری اخلاقی با ضریب مسیر غیر مستقیم به واسطۀ فضیلت سازمانی(396/0) و مقدار تی(14/3) دارای اثر غیر مستقیم، مثبت و معنادار بر متغیّر وفاداری سازمانی در سطح 05/0 بود. نتیجه‌گیری: متغیّر رهبری اخلاقی به واسطۀ متغیّر فضیلت سازمانی قادر به تببین 35 درصد واریانس متغیّر وفاداری سازمانی بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رهبری اخلاقی، فضیلت سازمانی، وفاداری سازمانی،

عنوان انگلیسی he Role of Ethical Leadership in Organizationalloyaltyby Mediating Organizational Virtue
چکیده انگلیسی مقاله Objectives:The purpose of this study is to investigate the role of ethical leadership in organizational loyalty mediated by organizational virtue. Method: Descriptive and correlational studies and especially structural equation modeling. The study population was all 735 employees of Bu Ali Sina University, from which a sample of 253 people was selected by simple random sampling method based on Morgan table. The Brown's ethical leadership questionnaire, Trino and Harrison (2005), Cameron et al.'S organizational virtue (2004) and the organizational loyalty questionnaire by researcher-made 5 questions were used. . To determine the reliability and validity of the instrument, Cronbach's alpha techniques and confirmatory factor analysis were used. The results indicated the optimal reliability and validity of the instrument. Confirmation path analysis was used to analyze the data using lisrel software. Results: Showed that: ethical leadership variable has a positive direct effect (0.26), indirect positive effect (0.396) and total positive effect (0.656) and is significant on the organizational loyalty variable at the level of 0.05. The organizational virtue variable has a direct positive effect (0.62) and is significant on the organizational loyalty variable at the level of 0.05. The variable of moral leadership with indirect path coefficient due to organizational virtue (0.396) and the value of t (3.14) have an indirect, positive and significant effect on the variable of organizational loyalty at the level of 0.05. Conclusion: Ethical leadership variables can explain 35% of the variance of organizational loyalty variable due to organizational virtue variable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رهبری اخلاقی, فضیلت سازمانی, وفاداری سازمانی

نویسندگان مقاله سیروس قنبری |
دکتری مدیریت آموزشی، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا. همدان، ایران(نویسنده مسئول)/ نشانی: مدان، چهارباغ شهید مصطفی احمدی روشن، دانشگاه بوعلی سینا/ نمابر: 08138381601/ siroosghanbari@yahoo.com Email:..

جمال عبدالملکی |
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_1055_256b3899d989cad72c53140a2f6fc318.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات