این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 15 آبان 1404
علمی شیلات ایران
، جلد ۲۹، شماره ۶، صفحات ۱۴۳-۱۵۴
عنوان فارسی
مقاله علمی – پژوهشی: تحلیل اقتصادی- اجتماعی بازار ماهی تازه استان گلستان
چکیده فارسی مقاله
به منظور تحلیل اقتصادی - اجتماعی بازار ماهی، پرسشنامهای از طریق مصاحبه با صاحبنظران و جستجو در منابع علمی طراحی شد. در سال 1398 اطلاعات 72 ماهیفروشی در سطح استان گلستان جمعآوری شد. با توجه به آزمون کلموگروف اسمیرنوف و ناپارامتریک بودن دادهها برای تجزیه تحلیل و مقایسه عوامل مستقل و وابسته از آزمونهای کروسکال والیس و من ویتنی یو استفاده شد. علاوه بر سودآوری و محاسبه سرانه هر یک از عوامل اقتصادی برای اولویتبندی مشکلات از آزمون فریدمن و ارزیابی ویژگیهای اجتماعی فروشندگان از رگرسیون خطی استفاده شد. میانگین فروش سالانه هر ماهیفروشی 3/23 میلیون تومان بود که حدود 60 درصد سوددهی دارد. تنها 36 درصد شهرستانهای استان ماهیفروشی داشتند. سرانه درآمد ماهیفروشان حدود 22 میلیون و سرانه سود آنان 5/13 میلیون تومان است. روزانه به طور متوسط حداقل 45 و حداکثر 528 کیلوگرم فروش دارند. مهمترین مشکلات بازار ماهی آنها کاهش قدرت خرید مشتریان، رقبای زیاد، کمبود ذخایر دریایی و فضای کم و نامناسب است. فروشندگان با سابقه بالای 15 سال رقیب زیاد و کمبود ذخایر دریایی و خرده فروشان اجاره سنگین، مالیات و عوارض را مهمترین مشکل بازار نسبت به گروه دیگر میدانستند. در مقابل، عمدهفروشان کمبود ذخایر دریایی و افزایش صید غیرمجاز را مشکل اصلیتر میدانستند. فروشندگان زیر 35 سال نیز بیشتر از کمبود سرمایه و اجارههای سنگین رنج میبردند. سالانه فروشگاههای با سابقه بالای 15 سال 1/39 میلیون تومان درآمد و فروشندگان با تحصیلات بالاتر از دیپلم 47/33 تن فروش بیشتر نسبت به گروه مقابل ایجاد میکنند. بنابراین، ساماندهی بازار با تشویق به راهاندازی فروشگاههای ماهیفروشی در شهرستانهای فاقد بازار و همچنین کمک به افزایش درآمد شهروندان گلستانی میتواند کمکهای موثری در افزایش فروش و در نتیجه مصرف آبزیان باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ماهی تازه، درآمد، بازار ماهی، ماهی فروش، استان گلستان
عنوان انگلیسی
Socio-Economic analysis of fresh Fish marketing in Golestan province
چکیده انگلیسی مقاله
In order to analyze the socio-economic of the fish market, a questionnaire was designed through interviews with experts and searching for scientific sources. In 2019, the questionnaire was then collected for 72 fishmonger Golestan province. According to Kolmogorov-Smirnov test and nonparametric data, Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests were used to analyze and compare independent and dependent factors. In addition, the profitability and per capita of each economic factor were calculated. To prioritize problems from the Friedman test and linear regression was used to assess the social characteristics of sellers. The average annual sales per fishmonger were 23/3 million tomans, which is about 60 percent profitable. Only 36 percent of the provinces had fish store. Fishmonger's per capita income is about 22 million and their profit per capita is 13/5 million tomans. On average they sell at least 45 kg and 528 kg daily. The most important problems in the fish market are the reduce customers' purchasing power, high competition, low marine reserves and low and unsuitable space. Fishmonger with over 15 years of experience, high competition and low marine reserves, and fish retailer heavy rent and tax as knew the most important market problem for the other group. In contrast, wholesalers saw low of marine reserves and the increase in illegal fishing as a major problem. Sellers under 35 years were also more upset about the lack of capital and heavy rents. Shops with more than 15 years of experience earn 39/1 million tomans a year and higher education than the retailers' diplomas generate 33/47 tons more than the other group. Therefore, market regulation by encouraging the launch of fish shops in non-market towns as well as helping to increase the income of Golestan citizens can be effective in boosting sales and consequently the consumption of fish.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Fresh fish, Income, Fish market, Fishmonger, Golestan Province
نویسندگان مقاله
افشین عادلی | Afshin Adeli
Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
مجید استارمی | Majid Estarami
Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سید مهرداد حسینی | Seyed Mehrdad Hosseini
Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
نشانی اینترنتی
http://isfj.ir/browse.php?a_code=A-10-1672-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اقتصاد شیلاتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات