|
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، جلد ۱۲، شماره ۲۳، صفحات ۱۵۷-۱۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر بازخورد دقیق، غیردقیق و هنجاری بر یادگیری یک تکلیف زمان بندی متوالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: شواهد تحقیقاتی پیشنهاد می کنند که کارکرد انگیزشی بازخورد می تواند بر یادگیری اثر گذار باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بازخورد به کوششهای دقیق، غیردقیق، هنجاری مثبت و منفی بر یادگیری یک تکلیف زمان بندی متوالی است. روش شناسی: هفتاد و پنج دانشجوی دختر و پسر دانشگاه یزد با میانگین سنی 467/2 ± 5/22 سال (35 پسر و 40 دختر) به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در پنج گروه بازخورد دقیق، غیردقیق، هنجاری مثبت، هنجاری منفی و کنترل قرار گرفتند. تکلیف آزمودنیها اجرای یک تکلیف زمان بندی متوالی بود. در مرحله اکتساب، هر یک از آزمودنیها 60 کوشش و در مرحله یادداری و انتقال که با فاصله 24 ساعت پس از مرحله اکتساب و 10 دقیقه پس از مرحله یادداری اجرا شد، 6 کوشش را اجرا نمودند. یافتهها: دادهها با استفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و تحلیل واریانس یکراهه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مرحله اکتساب نشان داد که گروههای هنجاری مثبت و دقیق بطور معناداری نسبت به گروههای غیر دقیق و هنجاری منفی مقدار خطای کمتری داشتند ولی بین مقدار خطا در سه گروه هنجاری مثبت، دقیق و کنترل و مقدار خطا در گروههای کنترل، هنجاری منفی و غیر دقیق اختلاف معناداری دیده نشد. در مرحله یادداری خطای زمان حرکت گروههای دقیق و هنجاری مثبت به طور معناداری کمتر از گروههای غیر دقیق، هنجاری منفی و کنترل بوده است، همچنین در آزمون انتقال تفاوت معناداری بین گروهها مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری: یافتههای تحقیق نشان داد که استفاده از دو شیوه بازخورد انگیزشی یعنی بازخورد دقیق و هنجاری مثبت ممکن است برای یادگیری مهارتهای حرکتی سودمند باشد لذا پیشنهاد میشود در سازماندهی برنامه تمرینی از این شیوههای ارائه بازخورد استفاده شود |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
. |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدیه اسلامی نصرت آبادی | eslami nosratabadi کارشناسی ارشد گروه رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
مریم نزاکت الحسینی | nezakat alhosseini استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان، ایران مسئول مقاله سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
رزا رهاوی عزآبادی | rahavi ezabadi استادیارگروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://msb.journals.umz.ac.ir/article_1146_223.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1496/article-1496-251698.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|