پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۱-۲۵

عنوان فارسی بررسی میزان ذهنیّت فلسفی مربّیان ورزش و رابطه آن با برخی از مشخصّات فردی
چکیده فارسی مقاله به کارگیری فلسفه چه در تعلیم و تربیت و چه در تربیت بدنی می‌تواند از چند زاویه، مورد نظر قرار گیرد. دیدگاهی که فلسفه را به عنوان یک ذهنیّت تلقّی می‌کند، مورد نظر این تحقیق قرار گرفت. از این دیدگاه، فیلسوف در زندگی روزمرّه خود، خصوصیّاتی را به نمایش می‌گذارد که به عنوان خصوصیّات ذهنیّت فلسفی مطرح می‌گردد و نهایتاً فلسفی فکر کردن او به فلسفی عمل کردن، منجر می‌شود. خصوصیّات ذهنیّت فلسفی که در این تحقیق مورد بررسی گرفت، عبارتند از:1) سعه صدر. 2) اعتماد به نَفْس. 3) فروتنی. 4) ترقّی‌طلبی. 5) فهم عمیق. 6) دید وسیع. 7) وحدت شخصیّت. 8) کنجکاوی. 9) طرفداری از ارزش‌های انسانی. تعلیم و تربیت و تربیت بدنی هر دو دارای بار تربیتی هستند که مجموعاً می‌توانند روی شخصیّت انسان در ابعاد شناختی، عاطفی و روانی حرکتی، مؤثّر باشند. مربیّان ورزش در مدارس متوسّطه به عنوان مهم‌ترین عناصر اهداف تربیت بدنی در مدارس، زمانی می‌توانند در راستای آرمان‌ها و اهداف تربیت بدنی گام بردارند که دارای ویژگی‌های ذهنیّت فلسفی باشند. از این لحاظ شاید بتوان گفت که مهم‌ترین دلیل موفّقیّت یا عدم موفّقیّت مربّیان از یک جنبه به همین موضوع مربوط است. هدف کلّی این تحقیق، اندازه‌گیری میزان ذهنیّت فلسفی مربّیان ورزش مدارس متوسّطه و بررسی تفاوت و رابطه آن با برخی از ویژگی‌های فردی است. جهت انجام دادن پژوهش، 55 نفر مربّی به عنوان گروه نمونه، مدّ نظر قرار گرفتند. سپس میزان ذهنیّت فلسفی از طریق پرسش‌نامه محقق‌ساخته، مورد آزمون قرار گرفت. تحلیل اطّلاعات از طریق فرمول‌های آماری و با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری و بر اساس اهداف اختصاصی تحقیق، تعیین و نتایج حاصل از آن‌ها مشخص گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعلیم و تربیت، ذهنیّت فلسفی، مربّیان ورزش،

عنوان انگلیسی Studying the Amount of Philosophical Mindedness and its Relation with Some Personal Characteristics of Physical Educators
چکیده انگلیسی مقاله Application of philosophy to both education and physical education can be studied from a number of points view. This research is concerned with a view that takes philosophy as a mindedness. In this view, the philosopher exhibits characteristics in his rout in life which are conceived as the characteristics of philosophical mindedness and ultimately his philosophical thinking leads to philosophical practice. The philosophical mindedness characteristics which were studied in this research are: 1)liberality, 2)self-confidence, 3)deep understanding, 4)vast view, 5)humbleness, 6)ambition, 7)personality unity, 8)curiosity, 9)supporting human values. Both education and physical education have pedagogical and educational which jointly effect on the cognitive, emotional, psychological and kinetic aspects of the individual's personality. So, as the most important physical educational objectives in schools, in order to take important steps based on the physical educational ideals and goals, they should possess characteristics of philosophical mindedness. In this respect one might say that the most important reasons in the success or failure of instructors might be this very case. Therefore the general objective of this research was to study the amount of philosophical mindedness of secondary school physical educators and studying its difference and relationship with a number of their personal characteristics. To perform the research, 55 teachers were selected at simple random from to be taken as sample group. And then, through a researcher-developed questionnaire, the amount of their testable philosophical mindedness was tested. Furthermore for statistical analysis of the results, the soft ware computer (spss) based on the research hypotheses were used.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, philosophical mindedness, physical educator

نویسندگان مقاله اصغر خالدان |
استاد دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

علیرضا آبکار |
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ابهر (Islamic azad university of abhar)


نشانی اینترنتی http://asp.journals.umz.ac.ir/article_1325_253.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1489/article-1489-251334.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات