این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 شهریور 1404
پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی
، جلد ۳، شماره ۶، صفحات ۱۱-۲۷
عنوان فارسی
نقش قابلیت پردازش ذهنی در توانایی های حرکتی پایه دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان شهرکرد
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش نقش قابلیت پردازش ذهنی، در توانایی های حرکتی پایه دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان شهرکرد، مورد بررسی قرار گرفت که بدین منظور 252 نفر از دانش آموزان، (96 نفر تیزهوش و 156 نفر عادی) از طریق روش های نمونه گیری تصادفی انتخاب و با استفاده از آزمون توانایی حرکتی پایه (BMAT)، که شامل 9 خرده آزمون می شد، مورد آزمون قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t - مستقل استفاده شد و مشاهده گردید که دانش آموزان تیزهوش در 3 خرده آزمون (مهره نخ کردن، ضربه زنی و تعادل ) و دانش آموزان عادی نیز در 2 خرده آزمون (انعطاف پذیری و شنا) عملکرد بهتری داشتند، در سایر آزمون ها تفاوت نمرات در سطح 05/0 ≥ α، معنی دار نشد. همچنین در مقایسه کلی آزمون نیز، اگرچه دانش آموزان تیزهوش برتری نسبی داشتند ولی اختلاف میانگین نمرات در سطح 05/0 ≥ α، معنی دار نشد. بنابراین، چنین می توان نتیجه گیری کرد که در فعالیت های ادراکی- حرکتی که در آن میزان پردازش ذهنی بالاست، دانش آموزان تیزهوش عملکرد بهتری دارند و در مقابل در فعالیتهای انعطاف پذیری و قدرت که نیاز به پردازش ذهنی ناچیز است، دانش آموزان عادی به علت روش زندگی فعال تری که دارند، عملکرد قوی تری از خود نشان می دهند. به لحاظ اهمیت و ضرورت توانایی های حرکتی پایه در فعالیت های روزمره و زندگی آینده فرد، می توان برنامه هایی را خارج از ساعات ورزش مدارس و با تأکید بر توسعه این تواناییها طرح ریزی کرده و آن را در کلیه مدارس اجرا نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The role of mind process properties in basic motor abilities at junior high schools students of shahrekord
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, the role of mind process properties in basic motor abilities at junior high school students of Shahrekord was evaluated. 252 subjects (96 gifted and 156 normal students), were selected with random sampling method and tested by Basic Motor Ability Test (BMAT). Fischer and Independent sample t – Test were used for data analysis and it was found that gifted students were better in three tests ("marble threading", "balance" and "tapping") and normal students were better in two tests ( "flexibility" and "push up". In the other tests no significant difference was observed. In comparison of total tests, mean differences of scores, were not significant at α ≥ 0.05, however the gifted students were better. We can conclude from the result that in motor activities which involve high levels of mental processing, gifted and talented students have better performance; but at flexibility and strength activity that involve low levels of mental processing, normal students have better performance, because of active lifestyle and more daily activities. We can use many programs; in addition to sport school classes, for improve these basic motor abilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابراهیم علی دوست قهفرخی | alidoust ghahfarokhi
دانشجوی دوره دکترای تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
احمد فرخی |
استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
حسن خلجی |
استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اراک
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اراک (Arak university)
نشانی اینترنتی
http://asp.journals.umz.ac.ir/article_1350_260.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1489/article-1489-251300.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات