تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۶۰، صفحات ۳۷-۵۰

عنوان فارسی رویکرد الگویابی معادلات ساختاری در تبیین تأثیر فشار شغلی با میانجی‌گری اشتیاق شغلی بر بهزیستی روان‌شناختی مــربیان مـراکز اختلال‌ یادگـیری ویژه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی در تبیین فشار شغلی با میانجی‌‌گری اشتیاق شغلی بر بهزیستی روان‌شناختی مربیان مراکز اختلال‌های یادگیری ویژه بود. روش: این پژوهش از نوع الگویابی معادلات ساختاری و جامعۀ آماری آن شامل تمام مربیان مشغول فعالیت در «مراکز آموزشی و توان‌بخشی مشکلات ویژۀ یادگیری» تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سال تحصیلی 1398-1397 بود که از بین آنها 1030 نفر به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی و داوطلبانه در این پژوهش شرکت نمودند. ابزارهای پژوهش فرم کوتاه پرسش‌نامۀ بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989)، پرسش‌نامۀ فشار شغلی اورلی و گیردانو (1980)، پرسش‌نامۀ اشتیاق شغلی شــوفلی و سـالانوا (2001 ) بودند. داده‌هــا با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قــرار گرفت. یافته‌ها: فشار شغلی به‌طور مستقیم موجب کاهش بهزیستی روان‌شناختی مربیان مراکز اختلال یادگیری ویژه، و به‌طور غیرمستقیم، از طریق افزایش اشتیاق شغلی موجب تعدیل میزان بهزیستی روان‌شناختی مربیان می‌شود (05/0 >P). نتیجه‌گیری: این پژوهش رابطۀ منفی بین فشار شغلی و بهزیستی روان‌شناختی، و رابطۀ مثبت بین فشار شغلی و اشتیاق شغلی را تأیید می‌کند. بنابراین، شایسته است با استفاده از نتایج این پژوهش و کاربست آن در برنامه‌ریزی ستادی و استانی، تعارضات موجود را شناسایی و با استفاده از رویکرد بوم‌نگر جهت بهبود شرایط بهزیستی روان‌شناختی مربیان این مراکز اقدام نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اشتیاق شغلی، بهزیستی روان‌شناختی، فشار شغلی، مربیان مراکز اختلال‌ یادگیری ویژه

عنوان انگلیسی Structural Equation Modeling Approach in Explaining the Impact of Job Stress with Mediation of Job Motivation on Psychological Well-Being of Instructors in Specific Learning Disorder Centers
چکیده انگلیسی مقاله Background & purpose: The aim of this study was to design and test a model of job stress on psychological well-being mediated by job motivation in educators of Specific Learning Disorder (SLD) centers. Materials and Methods: This study used a structural equation modeling in which the statistical population includes all the instructors working in SLD centers affiliated to the Special Needs Education Organization, during the academic year 1397-1398. A total of 1030 people participated in the study voluntarily by non-random sampling. The research instruments included a short form of Reef Psychological Welfare Questionnaire (1989), Orly and Girdano (1980) Job Stress Questionnaire, and Shuffle and Salanova (2001) Job Attention Questionnaire. Data were analyzed using structural equation method and AMOS software. Results: The results showed that job stress has a direct negative effect on instructors' psychological well-being; in the same way as job motivation indirectly effects their psychological well-being (P < 0.05) in SLD centers. Conclusion: It can be concluded that job stress directly reduces the psychological well-being of educators in SLD centers and also indirectly, job stress modulates the psychological well-being of educators by increasing job motivation. Therefore, the results of this study can be applied in staff development programs at national and provincial levels as well as to identify the existing challenges to improve the psychological well-being of the instructors in SLD centers by taking an ecological approach into account.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Job motivation, Job Stress, Psychological well-being, Specific Learning Disorder.

نویسندگان مقاله آزیتا محمودپور |
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،تهران،ایران

مجتبی امیری مجد | MOJTABA AMIRIMAJED
دانشیار گروه روانشناسی، واحد ابهر دانشگاه آزاد اسلامی ،ابهر، ایران

افسانه قنبری پناه | AFSANE GHANBARIPANA
استاد یار گروه تربیت و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران ،ایران


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشکلات یادگیری
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات