این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 شهریور 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۲، شماره ۱۶۲، صفحات ۹۹-۱۰۸
عنوان فارسی
بازداری پاسخ، توجه پایدار و ابعاد همدلی در کودکان با اختلالات رفتاری برون نمود
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: اختلال های رفتاری برون نمود از شایع ترین اختلال های روان پزشکی دوره ی کودکی است. از جمله مؤلفه های روان شناختی که در این کودکان تحت تأثیر قرار می گیرد، کارکردهای اجرایی و همدلی است. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی بازداری پاسخ، توجه پایدار و ابعاد همدلی در کودکان با اختلال های رفتاری برون نمود بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای است. جامعه ی آماری شامل دانش آموزان دوره ی ابتدایی )سنین 8 تا 12 سال( شهر تبریز در سال تحصیلی 97 - 98 بود که تعداد 100 کودک با اختلال های رفتاری برون نمود ) 50 دختر و 50 پسر( و 100 کودک فاقد اختالل ) 50 دختر و 50 پسر( به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه علائم مرضی کودکان فرم معلم، آزمون های استروپ و عملکرد پیوسته، و مقیاس همدلی دادس استفاده شد. نتایج با روش تحلیل واریانس چند متغیری در نرم افزار SPSS20 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بازداری پاسخ، توجه پایدار، همدلی سرد و گرم در کودکان با اختلال های رفتاری برون نمود ضعیف تر از کودکان فاقد اختلال است ) 57 / .) p > 0/05 ،F =40 نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که کارکرد های اجرایی و همدلی در کودکان با اختلال های رفتاری برون نمود آسیب می بینند. شناسایی و فهم این عوامل می تواند به درک بهتر این اختلال و ارائه ی راهکارهای مختلف درمانی کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، ابعاد همدلی، اختلال های رفتاری برون نمود، بازداری پاسخ، توجه پایدار
عنوان انگلیسی
Response inhibition, sustained attention and dimensions of empathy in children with externalizing disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background & Purpose: Externalizing behavioral disorder are one of the most common childhood psychiatric disorders. Among the psychological components that are affected in these children are executive functions and empathy. Therefore, the aim of this study was to investigate inhibition, response, sustained attention and dimensions of empathy in children with behavioral disorders Method: The present study is descriptive and causal-comparative. The statistical population included elementary school students (ages 8 to 12 years old) in Tabriz in the academic year of 2019-2020. To collect the data, the Teacher Form Children's Symptoms Questionnaire, Stroop and Continuous Performance Tests, and the Dods Empathy Scale were used. The results were analyzed by multivariate analysis of variance in SPSS20 software. Results: The results showed that response inhibition, sustained attention, cold and hot empathy in children with externalized behavioral disorder were less pronounced than in children without disturbances. (F= 40/57, P< 0/05). Conclusion: It can be concluded that executive functions and empathy in children with externalized behavioral disorders are impaired. Identifying and understanding these factors can help to better understand this disorder and offer different treatment strategies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Dimensions of empathy, externalized behavioral disorder, response iinhibition, sustained attention
نویسندگان مقاله
رقیه عبدالرحیم پور | Roghaye Abdolrahimpour
M A in Clinical Child and Adolescent psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
منصور بیرامی | Mansour Bayrami
Prof in Psychology, Dep. of Education and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
تورج هاشمی نصرت آباد | Touraj Hashemtai Nosrabad
Prof in Psychology, Dep. of Education and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-15-2824-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اختلالات رفتاری
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات