این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 شهریور 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۲، شماره ۱۶۲، صفحات ۸۷-۹۸
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر سطح همدلی و اشتیاق به مدرسه در دانش آموزان مقطع ابتدایی با مشکلات هیجانی-رفتاری
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: مشکلات هیجانی-رفتاری به شرایطی اشاره دارند که پاسخ های هیجانی و رفتاری فرد در مدرسه با هنجارهای سنی، قومی و فرهنگی متناسب نبوده و زمینه ناسازگاری های اجتماعی، خودمراقبتی ضعیف و شکست در تحصیل و همچنین اختلال های روانی دوران بزررگسالی را فراهم می سازند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر سطح همدلی و اشتیاق به مدرسه در دانش آموزان مقطع ابتدایی با مشکلات هیجانی-رفتاری انجام شد. روش: این پژوهش از نوع مطالعات شبه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر ما کو به تعداد 6102 نفر بود. نمونه آماری شامل 30 نفر از دانش آموزان بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایدهی شدند. شرکت کنندگان در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه های همدلی پایه و اشتیاق به مدرسه را تکمیل کردند. آزمودنی های گروه آزمایشی طی 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش خودتنظیمی هیجانی قرار گرفتند و گروه کنترل در معرض متغیر مستقل قرار نگرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری در برنامه spss انجام شد. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که آموزش خودتنظیمی هیجانی منجر به تفاوت معنا دار بین گروه ها در سطح همدلی F=11/09 ،P> 0/001( ( و اشتیاق به مدرسه ) 001 / F=12/11 ،P> 0 ( دانش آموزان شده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان مطرح ساخت که آموزش خودتنظیمی هیجانی مداخله مؤثری برای بهبود همدلی )عاطفی و شناختی( و اشتیاق به مدرسه )رفتاری، هیجانی و شناختی( دانش آموزان دارای مشکلات هیجانی-رفتاری در گروه آزمایشی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، آموزش خودتنظیمی هیجانی، سطح همدلی، اشتیاق به مدرسه، مشکلات هیجانی-رفتاری
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of emotional self-regulation training on empathy level and school engagement in elementary school students with behavioral- emotional problems
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background and Aim: Emotional-Behavioral Problems refers to situations in which a person's emotional and behavioral responses in school are not compatible with age, ethnic, and cultural norms and provide necessary conditions for social maladaptation, poor self-care, and failure in education, as well as mental disorders in adulthood. The present study was conducted to determine the effectiveness of emotional self-regulation training on empathy level and school engagement in elementary school students with behavioral- emotional problems. Method: This research was a quasi-experimental study with pre-test-post-test design and control group. The statistical population of the study included all 10102 female elementary school students in Mako. The statistical sample consisted of 30 students who were selected by purposive sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Participants completed the basic empathy questionnaire (BES) and school enthusiasm (SES) questionnaires: pre-test and post-test. The subjects in the experimental group underwent emotional self-regulation training in 8 sessions of 90 minutes and the control group was not exposed to the independent variable. Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance in SPSS program Results: Data analysis showed that emotional self-regulation training led to significant differences between groups in the level of empathy (P < 0.001, F = 11.09) and school engagement (P < 0.001, F = 12.11). Conclusion: According to the findings, it can be concluded that emotional self-regulation training is an effective intervention to improve empathy (emotional and cognitive) and school engagement (behavioral, emotional and cognitive) students with emotional-behavioral problems
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Emotional self-regulation training, empathy level, school engagement, behavioral- emotional problems
نویسندگان مقاله
باقر سرداری | Bagher sardary
دانشگاه ازاد
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-15-3006-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اختلالات رفتاری
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات