این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۶۲، صفحات ۲۷-۳۶

عنوان فارسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آ گاهی مادران بر مشکلات برون نمود کودکان پرخاشگر
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: بسیاری از اختلال های کودکان از جمله اختلالهای جسمانی، شناختی، رفتاری و هیجانی تحت تأثیر آشفتگی هیجانی مادران بهوجود می آیند. این مادران در مقابله با ایفای نقش والدینی از خود ضعف نشان میدهند که باعث افزایش اختلالهای رفتاری در کودک خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آ گاهی مادران بر مشکلات برون نمود کودکان انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. از جامعه دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهرستان نمین در سال تحصیلی 98 - 97 )تعداد 540 نفر(، نمونه ای به تعداد 40 نفر بر اساس نمره های بالا در مقیاس پرخاشگر به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 20 نفره )یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه( جایگزین شدند. هر دانش آموزی که به این شیوه انتخاب می شد، مادر وی نیز به عنوان نمونه در پژوهش انتخاب می شد. از مقیاس پرخاشگری و سیاهه رفتاری ﻛودک برای گردآوری داده ها استفاده شد. گروه آزمایشی، 8 جلسه 2 ساعته شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آ گاهی را دریافت کردند و گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری )مانکوا( برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج: مقادیر محاسبه شده نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آ گاهی مادران در کاهش مشکلات برون نمود در کودکان تأثیر دارد ) 05 / .)p < 0 نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آ گاهی را می توان مداخله ای مؤثر در کاهش مشکلات برون نمود در کودکان، در نظر گرفت. ذهن آ گاهی مادران باعث بهبود عملکرد سازشی آنان در آ گاهی و توجه به تعامل با فرزندان، پذیرش نامشروط و بدون قضاوت رفتارهای فرزندان و توانایی نظم دادن به وا کنش های خود در قبال فرزندان می شود. بنابراین پیشنهاد می شود از آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آ گاهی در بهبود سلامت روان مادران و کاهش مشکلات برون نمود کودکان استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، پرخاشگری، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آ گاهی، مشکلات برون نمود

عنوان انگلیسی The effectiveness of mothers’ mindfulness-based cognitive therapy on externalizing disorder of aggressive children
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Purpose: Many children's physical, cognitive, behavioral and emotional disorders are caused by mothers' emotional disturbances. These mothers show weakness in playing the parental role, which will lead to an increase in behavioral disorders in the child. The aim of the research was to effectiveness of mothers' mindfulness-based cognitive therapy on externalizing disorder of aggressive children. Method: This study was an experimental study with a pretest-posttest design with a control group. From the population of female primary school students in Namin city in the academic year of 1997-98 (540 people), a sample of 40 people based on high scores on the aggression scale was selected by multi-stage cluster sampling method and randomly divided into two groups of 20 people (An experimental group and a control group) were replaced. Every student who was selected in this way, his mother was also selected as a sample in the research. Overt and relational Shahim's Aggression Scale and Achenbach& Rescolar's Child Behavior Checklist (CBCL). The experimental group received 8 sessions of 2-hour mindfulnessbased cognitive therapy and the control group did not receive any intervention. Univariate and multivariate analysis of covariance (MANCOVA) were used to analyze the data. Results: The calculated values showed that cognitive therapy based on mothers' mindfulness has an effect on reducing the externalizing problems of in children (p < 0.05). Conclusion: According to the results of the study, mindfulness-based cognitive therapy can be considered as effective interventions in reducing externalizing problems in children. Mothers' mindfulness improves their adaptive performance in awareness and attention to interaction with children, unconditional acceptance without judgment of children's behaviors and the ability to regulate their reactions to children. .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Aggression, mindfulness-based cognitive therapy, externalizing disorder

نویسندگان مقاله افسانه شکری | Afsane Shokri
Education Organization of Ardabil Province
آموزش و پرورش


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-15-2757-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اختلالات رفتاری
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات