تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۶۳، صفحات ۷۹-۸۹

عنوان فارسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش نشانه های اضطراب و افسردگی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش نشانه های اضطراب و افسردگی مادران کودکان با اختلال طیف اُتیسم انجام شد. روش: این پژوهش، در چهارچوب طرح تجربی مورد منفرد چند خط پایه اجرا شد. بر اساس تمایل به شرکت در مطالعه و ملاک های ورود، 3 نفر از مادران به روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس ملاک های ورود انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه های اضطراب بِک ) BAI ( و افسردگی بِک ) BDI-II ( بود که در مراحل خط پایه، طول درمان )جلسات چهارم، ششم و هشتم درمان( و پیگیری یک ماهه، توسط مادران کودکان با اختلال طیف اُتیسم تکمیل شد. سپس مادران طی 8 جلسه 60 دقیقه ای تحت درمان پذیرش و تعهد قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از درصد بهبودی و اندازه اثر و همچنین نمودار و ارزیابی دیداری تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که درمان پذیرش و تعهد موجب کاهش اضطراب و افسردگی مادران کودکان با اختلال طیف اُتیسم می شود. به طوری که نمرات آزمودنی ها طی جلسات مداخله و مرحله پیگیری یک ماهه، نسبت به نمرات خط پایه در میزان اضطراب و افسردگی آنها کاهش معناداری داشت. نتیجه گیری: نتایج پژوهش اثربخشی درمان پذیرش و تعهد را در کاهش اضطراب و افسردگی مادران کودکان با اختلال طیف اُتیسم تأیید می کند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، اُتیسم، اضطراب، افسردگی، درمان پذیرش و تعهد

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Decreasing Anxiety and Depression Symptoms in Autistic Children’s Mothers: Single Case Study
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and Purpose: This study was conducted with the aim of evaluating the effectiveness of acceptance and commitment therapy on decreasing anxiety and depression symptoms in autistic children's mothers. Method: This study was a single case design with multiple baselines. According to willingness to participate in the study and having the inclusion criteria, three individual among the autistic children's mothers were selected through purposeful sampling method. Mothers of autistic children completed Beck Depression Inventory (BDI-II) and Beck Anxiety Inventory (BAI) in the pre-treatment (baseline) stage, during the treatment (fourth, sixth and eighth sessions) and one month follow-up, and received acceptance and commitment therapy for 8 sessions, 60 minutes for each session. Data were analyzed using the improvement percentage and effect size as well ::as char::ting and visual evaluation. Results: The results of the analysis showed that acceptance and commitment therapy could reduce depression and anxiety of autistic children's mothers. So, participants reported significant decrease in the assessment stages during the treatment and one month follow-up after the treatment, compared to baseline. Conclusion: The results of this research confirmed effectiveness of acceptance and commitment therapy in reducing depression and anxiety in the autistic children's mothers.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Acceptance and Commitment Therapy, Anxiety, Autism, Depression

نویسندگان مقاله ساناز زارع زاده | sanaz zarezadeh


خلیل اسماعیل پور | khalil Esmaeilpour


جلیل باباپور خیرالدین | Jalil Babapour Kheiraldin



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-15-2906-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اتیسم
نوع مقاله منتشر شده مطالعۀ تک‌آزمودنی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات