|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۶۳، صفحات ۶۱-۷۸
|
|
|
عنوان فارسی |
الگوی برنامه درسی مکمل ویژه دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با تأکید بر مغز |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مکمل سازگار با مغز کودکان و دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود. روش: پژوهش آمیخته، از نوع ا کتشافی است. بخش کیفی از تحلیل اسنادی و محتوای کیفی و بخش کمی از روش پژوهش پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری کیفی، اسناد، پایگاه های اطلاعاتی، خبرگان برنامه ریزی درسی، روان شناسی، علوم مغز و کمی، کارشناسان آموزش، مشاوره و معلمان مقطع ابتدایی مشهد بودند که با نمونه گیری هدفمند و خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای اعتباربخشی الگو از پرسشنامه ی محقق ساخته و مصاحبه ی نیمه ساختاریافته که با 17 مصاحبه به اشباع رسید، استفاده شد. روایی و پایایی داده ها با بررسی اعضا، روایی محتوایی و آلفای کرانباخ تأیید شد. اعتبارپذیری داده های مصاحبه ها با راهبرد کنترل با داده های اسناد علمی معتبر انجام گرفت و ویژگی های عناصر و مؤلفه های برنامه درسی موردنظر شناسایی شد. یافته ها: در اعتبارسنجی الگو، توافق متخصصان، 93 / 79 درصد برآورد شد. سطح معناداری بیشتر از 05 / 0 در نظر گرفته شد. بنابراین، ویژگی ها و نیازهای مغزی این دانش آموزان در اولویت برنامه درسی مکمل قرار می گیرد، محدودیت های زمانی حذف، حجم واحدهای درسی، تکالیف و ارزیابی ها کاسته و روش های آموزشی که فعالیت و تعامل بیشتری می خواهند، در قالب هایی متنوع و جذاب ارائه شوند. نتیجه گیری: برای کاهش مشکلات دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی، توجه به نقش عناصر برنامه درسی مکمل مبتنی بر مغز الزامی است. بر اساس نتایج سازمان دهی اهداف و محتوا برای دانش آموزان مورد نظر دستخوش تغییراتی خواهد شد، تأ کید بیشتری بر برخی از اهداف صورت گیرد و بر محتوای مهارت آموزی، تکالیف و ارزیابی ها در قالب هایی جذاب و متنوع مانند نرم افزارها تأ کید شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژ های کلیدی، اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، برنامه درسی مکمل، سازگار با مغز، عناصر برنامه درسی |
|
عنوان انگلیسی |
Supplementary Curriculum Model for Students with Attention Deficit /Hyperactivity Disorder (AD/HD) with Emphasis on the Brain |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background and Purpose: The aim of this study was to design and validate a complementary curriculum model that is compatible with the brains of low attention and hyperactive students. Materials and Methods: Mixed research is exploratory. The qualitative part used documentary analysis and qualitative content and the quantitative part used survey research method. Qualitative statistical population, documents, databases, experts in curriculum planning, psychology, brain and quantitative sciences, education counseling and primary school teachers in Mashhad were selected by purposive sampling and multi-stage clusters.To validate the model, a researcher-made questionnaire and a semi-structured interview were used, which was saturated with 17 interviews. Data validity and reliability were confirmed by member review, content validity and Cronbach's alpha. The validity of the interviews was done with the strategy of controlling the interview data with the data of valid scientific documents and the characteristics of the elements and components of the desired curriculum were identified. Results: In model validation, the agreement of experts was estimated to be 79.93%. Significance level was considered more than 0.05.Therefore, the characteristics and brain needs of these students should be given priority in the supplementary curriculum, elimination of time constraints, reduction of course units, assignments and assessments, and teaching methods that require more activity and interaction should be presented in a variety of attractive forma Conclusion: To reduce the problems of Low attention and hyperactive students, special attention should be paid to lesson planners to the role of brain-based complementary curriculum elements.Based on the results of organizing the goals and content for the students in question, changes will be made, more emphasis will be placed on some goals, and the content of skills training, assignments and assessments will be emphasized in attractive and diverse formats such as software. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Attention Deficit/Hyperactivity (AD/HD), Brain Emphasis, Complementary Curriculum, Curriculum Elements, Hyperactivity and Low attention |
|
نویسندگان مقاله |
اشرف اصیلیان | ASHRAF ASILIAN Torbat Heydariyeh Azad University دانشگاه ازاد تربت حیدریه
حسین مومنی مهموئی | HOSEIN - momeni mahmouei Torbat Heydariyeh Azad University دانشگاه ازاد تربت حیدریه
علی اکبر عجم | Ali Akbar AJAM Torbat Heydariyeh Azad University دانشگاه ازاد تربت حیدریه
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-1882-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
مشکلات یادگیری |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|