تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۶۳، صفحات ۳۱-۴۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی، آموزش شناختی- رفتاری و آموزش ترکیبی به مادران بر کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجانی کودکان با اختلال کاستی توجه-بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن آ گاهی، آموزش شناختی-رفتاری و آموزش ترکیبی به مادران بر کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجانی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی شهر کرمان بود. روش: پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با سه گروه آزمایشی و کنترل بود. جامعه آماری کلیه کودکان پسر پایه های اول تا سوم دوره اول ابتدایی دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی شهر کرمان بود. حجم نمونه شامل 60 نفر ) 15 نفر در گروه آموزش ذهن آ گاهی، 15 نفر در گروه آموزش شناختی-رفتاری، 15 نفر در گروه آموزش ترکیبی و 15 نفر در گروه کنترل( که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مادران آنها تحت آموزش قرار گرفتند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه ی 20 سؤالی تنظیم هیجانی هافمن و همکاران ) 2016 ( و پرسشنامه ی 63 سؤالی کارکردهای اجرایی جیو ) 2000 ( بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کواریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. نتایج: نشان داد تفاوت معناداری بین میانگین نمره های 3 مرحله ی پیش آزمون-پس آزمون و آزمون پیگیری متغیرهای کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجانی فرزندان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی وجود داشت. بر اساس نتایج آزمون تعقیبی روش آموزش ترکیبی به طور معناداری نسبت به دو روش آموزشی ذهن آ گاهی و شناختی رفتاری بر کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجانی، تأثیر بیشتری داشت.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آموزش ترکیبی، آموزش شناختی-رفتاری، اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی، تنظیم هیجانی، ذهن آ گاهی، کارکردهای اجرایی

عنوان انگلیسی Comparing the Effectiveness of Mindfulness Group Learning, Cognitive Behavioral Learning, and Blended Learning in Mothers on the Executive Functions and Emotion Regulation of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (AD/HD)
چکیده انگلیسی مقاله Abstract The present research aimed at comparing the effectiveness of mindfulness group learning, cognitive behavioral learning, and blended learning in mothers on the executive functions and emotion regulation of children with attention deficit-hyperactivity disorder in the city of Kerman, Iran. This is a pre-test/ post-test, and post-hoc test, quasi-experiment study with three experimental and control groups. The statistical population included all first-grade to third-grade male elementary school students with attention deficit-hyperactivity disorder in the city of Kerman. The sample size included 60 subjects (15 subjects in the mindfulness learning group, 15 subjects in the cognitive-behavioral learning group, 15 subjects in the blended learning group, and 15 subjects in the control group) that were selected through convenience sampling. The children's mothers were trained. The research tools included the 20-item emotion regulation questionnaire by Hoffman et al. (2016) and the 63-item inventory of executive functions by Gioia (2000). The data was analyzed using the tests of multivariable analysis of variance and covariance analysis with repeated measures. The results indicated that there is a significant difference between the emotion regulation of children with attention deficit-hyperactivity disorder and the mean scores of three stages of pre-test, post-test, and the post-hoc test of executive variables. In accordance with the results of the post-hoc test of the blended learning method had a significant impact on the executive functions in comparison to two mindfulness and the cognitive-behavioral learning method, and emotion regulation had a significant impact in comparison to mindfulness learning.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (AD/HD), Blended Learning, Cognitive Behavioral Learning, Emotion Regulation, Executive Functions, Mindfulness

نویسندگان مقاله مسعود برشان | masoud barshan
Islamic Azad University
دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

مریم چرامی | maryam chorami
Islamic Azad University
استادیار گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

رضا احمدی | reza ahmadi
Islamic Azad University
استادیار گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

احمد غضنفری | ahmad ghazanfari
Islamic Azad University
دانشیار گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-15-2773-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اختلالات رفتاری
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات