|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۶۳، صفحات ۲۱-۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی کارکردهای اجرایی بر سطح تعاملات اجتماعی، خود انگی و اضطراب کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعال |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه: کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در تعامل با همسالان خود مشکل دارند، خودانگی، آنها را رنج می دهد و سطح اضطراب بالایی دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین کارکردهای اجرایی بر سطح تعاملات کودک با همسالان، خودانگی و اضطراب کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود. روش: 30 کودک 6 تا 14 ساله با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی که به کلینیک مشاوره و خدمات روان شناختی آموزش و پرورش سبزوار مراجعه کرده بودند به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند و در 8 جلسه ی 45 دقیقه ای تحت آموزش و تمرین کارکردهای اجرایی یک روان شناس قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش؛ پرسشنامه کانرز، پرسشنامه مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت، مقیاس اضطراب کودکان اسپنس و ابزار سنجش خودانگی مایکل کینگ بود که همه ی کودکان، قبل و بلافاصله پس از برنامه مداخله آنها را تکمیل کردند. مقایسه بین دو گروه توسط آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری انجام شد. یافته ها: میانگین نمرات تعاملات اجتماعی، خودانگی و اضطراب در کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی قبل از مداخله تفاوت معنا داری نداشت، اما میانگین نمرات دو گروه بلافاصله پس از مداخله تفاوت معنا داری پیدا کرد؛ به طوری که میانگین نمرات تعاملات اجتماعی، خودانگی و اضطراب کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در گروه کنترل تغییر معناداری نداشت اما در گروه مداخله تغییر معنا داری را نشان داد ) 05 / .) P> 0 نتیجه گیری: مداخله کارکردهای اجرایی توانست تعاملات اجتماعی، خودانگی و سطح اضطراب کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی را بهبود بخشد. با توجه به یافته های پژوهش، استفاده از کارکردهای اجرایی برای بهبود تعاملات اجتماعی، خودانگی و اضطراب کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی پیشنهاد می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی، اضطراب، تعاملات اجتماعی، خودانگی، کارکردهای اجرایی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Executive Functions on the Level of Social Interactions, Self-stigma and Anxiety in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (AD/HD) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background and Purpose: Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (AD/HD) have difficulty interacting with their peers and suffer from high self stigma. They also have high levels of anxiety. The aim of this study was to determine the executive functions on the level of child interactions with peers, spontaneity and anxiety in children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (AD/HD). Method: Thirty children aged 6 to 14 years with AD/HD who referred to Sabzevar Education Counseling and Psychological Services Clinic were randomly divided into two intervention and control groups and underwent training in 8 sessions of 45 minutes. Psychologists were trained to perform EF. The instruments used included the Connors Questionnaire, the Gersham and Elliott Social Skills Questionnaire, the Spence Children's Anxiety Scale, and the King Self-stigma Scale, which all children completed before and immediately after the intervention. The comparison between the two groups was performed by multivariate analysis of covariance Results: Before the intervention, the mean scores of social interactions, spontaneity and anxiety in children with AD/HD were not significantly different, but the mean scores of the two groups at times immediately after the intervention were significantly different, so the mean scores of social interactions, autism and anxiety in children with AD/HD did not change significantly in the control group, but showed a significant change in the intervention group. Conclusion: Intervention of executive functions has been able to improve social interactions, spontaneity and anxiety levels of children with AD/HD. The use of EF to improve social interactions, autism and anxiety of children with AD/HD is recommended. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Anxiety, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Executive functions, Self-Stigma, Social Interactions |
|
نویسندگان مقاله |
عبدالمجید طاهری | abdolmajid taheri Ahvaz Azad university دانشگاه آزاد اهواز
امیر قمرانی | amir ghamarani esfahan university دانشگاه اصفهان
پرویز عسگری | parviz asgary Ahvaz Azad university دانشگاه آزاد اهواز
سالار فرامرزی | salar faramarzi esfahan university دانشگاه اصفهان
فریبا حافظی | fariba hafezi Ahvaz Azad university دانشگاه آزاد اهواز
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3118-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اختلالات رفتاری |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|