این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 شهریور 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۵، شماره ۱۶۵، صفحات ۲۵-۳۷
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مفاهیم ریاضی بر افزایش مهارت های ریاضی کودکان و دانش آموزان با اختلال طیف اُتیسم با روش تحلیل کاربردی رفتار
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: محدودیت های موجود در حیطه ی شناسایی راهبردهای مؤثر به منظور رفع مشکلات ریاضی در کوکان و دانش آموزان با اخت الل طیف اُتیسم و مشکلاتی که ا کثر آنان در مهارت های مرتبط با ریاضی با آن روبه رو هستند، لزوم پژوهش و افزایش توجه به این حیطه را روشن می کند. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم پایه ای ریاضی بر افزایش مهارت های ریاضی کودکان و دانش آموزان با اخت الل طیف اُتیسم با روش تحلیل کاربردی رفتار بود. روش: پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و در زمره ی طرح های شبه آزمایشی تک موردی )از نوع طرح AB ( قرار دارد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان با اخت الل طیف اُتیسم با عملکرد بالای آموزشگاه کودکان استثنایی نیمروز واقع در منطقه 2 شهر تهران بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 3 دانش آموز با اخت الل طیف اُتیسم با عملکرد بالا انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه گارز، آزمون کی مت و برگه ثبت داده ها بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده شد. یافته ها: 13 جلسه مداخله صورت گرفت که پس از آن در 1 جلسه فراوانی متغیرها ثبت شد. نتایج نشان داد که مهارت های ریاضی در هر یک از آزمودنی ها بعد از مداخله، افزایش یافت. دو هفته پس از آخرین جلسه مداخله، 2 جلسه ی پیگیری نیز در نظر گرفته شد که روند کاهش متغیرها را نشان داد. نتیجه گیری: در آموزش ریاضی براساس روش تحلیل کاربردی رفتار این امکان فراهم می شود که مفاهیم ریاضی به صورت خُرد خُرد آموزش داده شود. در این روش، استفاده از تقویت کننده ها و کارت های آموزشی باعث می شود که روند آموزش مفاهیم ریاضی جذاب تر شده و کمتر خسته کننده باشند، تا به مرور زمان مهارت های ریاضی افزایش یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، آموزش ریاضی، اختالل طیف اُتیسم، افزایش مهارت های ریاضی، روش تحلیل کاربردی رفتار
عنوان انگلیسی
The effect of math education on increasing math skills in children with Autism Spectrum Disorder (ASD) by using Applied Behavior Analysis (ABA) Method
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background & Purpose: Mathematics is one of the most important areas of the educational structure for students with severe and multiple disabilities, including autism spectrum disorder. Acquiring math skills for children with autism is much more difficult than reading and writing. These children have more difficulty processing mathematical information than reading and writing. Limitations in the field of identifying effective strategies to solve math problems in children and adolescents with autism and problems that most of these children and adolescents face in math-related skills, the need for research and increasing attention to this area Therefore, the purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching basic math concepts using the Applied Behavior Analysis (ABA) method on increasing the math skills of children with autism. Method: The present study is an applied goal and is among the quasi-experimental projects with a single case method. The design was AB and using available sampling method, 3 students with high performance autism spectrum disorder were selected. The measurement tool in this study was Garz questionnaire, K-Matt and Berge test. Results: The results of the present study show that the basic mathematical skills in each of the subjects increased after the intervention. Conclusion: In mathematics education, based on the ABA method, it is possible to teach mathematical concepts in a microcosm. In this method, the use of reinforcements and educational cardboard makes the process of teaching mathematical materials less attractive and less tedious, which in turn causes the math skills to increase over time.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Applied Behavior Analysis (ABA), Autism Spectrom Disorder (ASD), increasing math skills, mathematics education
نویسندگان مقاله
اکرم حافظی | akram hafezi
Nasibeh Campus in Tehran
پردیس نسیبه تهران
نرگس میرانی سرگزی | narges mirani sargazi
shiraz university
دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-2898-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اتیسم
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات