تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۶۶، صفحات ۷۵-۸۲

عنوان فارسی مقایسه ی نیمرخ روان شناختی کودکان دارای همشیر با و بدون اختلال طیف اُتیسم و نشانگݡان دان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: زندگی در کنار کودک با نیازهای ویژه، چالش های منحصربه فردی دارد و ممکن است بر سلامت روان همشیر کودک تأثیر بگذارد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی نیمرخ روان شناختی کودکان دارای همشیر با و بدون اختلال طیف اُتیسم و نشانگان دان بود. روش: طرح پژوهش از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه ی آماری این پژوهش تمامی کودکان 6 تا 12 ساله دارای همشیر با و بدون اختلال طیف اُتیسم و یا نشانگان دان در شهر رشت در سال 1399 بود. حجم نمونه در کل معادل 55 نفر به دست آمد ) 15 نفر در هر یک از گروه های دارای همشیر با اختلال طیف اُتیسم و یا نشانگان دان و 25 نفر در گروه غیر دارای همشیر با اختلال طیف اُتیسم و یا نشانگان دان(. گروه های اول و دوم به روش هدفمند و گروه سوم به روش در دسترس انتخاب شدند. فهرست وارسی اختلالات رفتاری کودکان )آخنبا خ و ایلدبروک، 1983 ( توسط مادران تکمیل شد. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت بین 3 گروه از نظر متغیرهای گوشه گیری / افسردگی، اضطراب / افسردگی و رفتار پرخاشگرانه معنادار است ) 05 / p>0 (. یافته ها در رابطه با هر 3 زیرمقیاس چنین بود که کودکان دارای همشیر با نشانگان دان نمرات بالاتری نسبت به کودکان دارای همشیر بهنجار به دست آوردند ) 05 / p>0 (. همچنین کودکان دارای همشیر با اختلال طیف اُتیسم در زیرمقیاس اضطراب / افسردگی نمرات بالاتری نسبت به کودکان دارای همشیر بهنجار به دست آوردند ) 05 / .)p>0 نتیجه گیری: همشیرهای افراد با اختلالات عصبی-تحولی در معرض آسیب های روانی قرار دارند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، اختلال طیف اُتیسم، نشانگان دان، همشیر

عنوان انگلیسی Comparison of psychological profile of children with siblings with and without autism spectrum disorder and Down syndrome
چکیده انگلیسی مقاله Background and Purpose: Living with a child with special needs has unique challenges and may affect the mental health of the siblings. The aim of this study was to compare the psychological profile of children with siblings with and without autism spectrum disorder and Down syndrome. Method: The design of the present study was casual-comparative. The population of this study consisted of all the children aged six to twelve with siblings with and without autism spectrum disorder or Down syndrome in Rasht in 2020. The sample size was 55 people (15 in each of the groups with siblings with neurodevelopmental disorder and 25 in the control group). The first and second group by purposive sampling method and the third group was selected by convenience sampling. The Checklist for Behavioral Disorders in Children (Achenbach and Ildbrook, 1983) was completed by the child's mother. Data were analyzed using analysis of variance. Results: The results showed that the difference between the three groups was significant in terms of withdraw / depression, anxiety / depression and aggressive behavior. The findings in relation to all three subscales were such that children with siblings with Down syndrome scored higher than children with normal siblings (p< 0.05). Also, children with siblings with autism spectrum disorder scored higher on the Anxiety / Depression subscale than children with normal siblings (p< 0.05). Conclusion: Siblings of people with neurodevelopmental disorders are at risk for psychological problems.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Autism spectrum disorder, Down syndrome, siblings

نویسندگان مقاله فاطمه درفشی | fate derafshi
university of guilan
دانشگاه گیلان

اشکان ناصح | ashkan naseh
university of guilan
دانشگاه گیلان

سجاد رضائی | sajjad rezaei
university of guilan
دانشگاه گیلان


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3037-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات