|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۶۶، صفحات ۵۹-۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
کاربرد فناوری ردیابی چشم برای غربالگری و توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه |
|
چکیده فارسی مقاله |
ردیابی چشم، فناوری اندازه گیری حرکات چشم، هنگام نگاه کردن به نقطه موردنظر است. در فرآیند ردیابی چشم، مدت زمان نگاه به یک موقعیت خاص، توالی مشاهدات و نیز نقاط مورد توجه، پردازش می شوند و حرکات چشم با عناوینی مانند؛ تثبیت، پرش و ... مشخص می گردند. اطلاعات مربوط به چگونگی حرکات چشم در یک لحظه ی خاص، کاربردهای بالقوه ی بسیاری در زمینه ی آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه دارد. پژوهش حاضر با مرور مقالات مربوط به حوزه ی ردیابی چشم، به این کاربردها پرداخته است. نتایج، گویای آن است که از فناوری ردیابی چشم می توان برای غربالگری به هنگام نارساخوانی و اختلال طیف اُتیسم و نیز تشخیص دقیق اختلال نارسایی توجه همراه با بیش فعالی استفاده کرد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که شناخت توانمندی های دیداری کودکان با نیازهای ویژه ی ذهنی، بهبود گفتارخوانی کودکان آسیب دیده ی شنوایی، تقویت توانایی های ارتباطی کودکان چند معلولیتی و بهبود بازداری شناختی کودکان با اختلال نارسایی توجه همراه با بیش فعالی به کمک این فناوری امکان پذیر است. یافته های پژوهش حاضر نشان دهنده ی آن است که فناوری ردیابی چشم، نه تنها برای تشخیص به هنگام بعضی از اختلالات شناختی مناسب است بلکه از این فناوری می توان برای توان بخشی دانش آموزان آسیب دیده نیز استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، تشخیص، توان بخشی، حرکات چشم، ردیابی چشم، کودک با نیازهای ویژه |
|
عنوان انگلیسی |
Application of eye tracking technology for screening and rehabilitation of children with special needs |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Eye tracking is a technology for measuring eye movements when looking at a point. The length of time to look at a particular situation, the sequence of observations, as well as points of attention are processed in the process of eye tracking and eye movements are identified by topics such as fixation, saccade, etc. Information about how the eyes move at a special moment has many potential applications in educating children with special needs. The present study has reviewed these applications by reviewing articles related to the field of eye tracking. The results indicate that eye tracking technology can be used to screen for dyslexia and autism spectrum disorder as well as to accurately diagnose Attention Deficit Hyperactivity Disorder. The results of the present study also show that it is possible to recognize the visual abilities of children with special mental needs, improve the speech reading of hearing impaired children, strengthen the communication abilities of children with multiple disabilities and improve cognitive inhibition of children with attention deficit hyperactivity disorder by this technology. The findings of the present study indicate that eye tracking technology not only suitable for early diagnosis of some cognitive disorders but also this technology can be used to rehabilitate these affected students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Child with special needs, diagnosis, eye movements, eye tracking, rehabilitation |
|
نویسندگان مقاله |
محمدرضا متقی نیا | Mohammad Reza Mottaghinia Department of Special Education in Khorasan Razavi ادارهی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-236-5&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
توان بخشی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|