|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۶۶، صفحات ۳۹-۴۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه رابطه والد-کودک، انعطافپذیری و انسجام خانواده در والدین کودکان با و بدون لکنت |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: لکنت زبان به عنوان یکی از شایع ترین اختلالات روانی کلام می تواند زمینه ساز بروز پیامدهای منفی بسیاری برای فرد و خانواده شود و مشکلات روان شناختی، رفتاری و اجتماعی را به وجود بیاورد؛ بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع پژوهش حاضر با هدف مقایسه جوّ عاطفی خانواده، رابطه والد-کودک و انعطاف پذیری و انسجام خانواده در والدین کودکان با و بدون لکنت زبان انجام شد. روش: در این پژوهش از روش علی مقایسه ای-پس رویدادی استفاده شد و جامعه آماری آن والدین کودکان 8 تا 12 سال دختر و پسر با و بدون لکنت زبان شهر رشت در سال 1399 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 60 نفر از هر دو گروه والدین در دامنه سنی 30 تا 50 سال بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه رابطه والد-کودک پیانتا ) 2011 ( و مقیاس ارزیابی انعطاف پذیری و انسجام خانواده اولسون و همکاران ) 1986 ( بود. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج بیانگر وجود تفاوت معنادار بین دو گروه والدین دارای کودک با و بدون لکنت زبان در متغیرهای رابطه والد- کودک، انعطاف پذیری و انسجام خانواده بود ) 001 / .)p > 0 نتیجه گیری: نتایج نشان داد لکنت زبان می تواند بر شرایط خانوادگی، کارکردهای خانواده و رابطه کودک با والدین و دیگر اعضا اثرات منفی گذاشته و همچنین خانواده نیز می تواند در کاهش یا افزایش لکنت زبان کودک مؤثر باشد؛ بنابراین، وجود یک محیط غنی، آرام و رابطه متقابل درست و همچنین لزوم آموزش به خانواده بسیار حائز اهمیت است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، انعطاف پذیری و انسجام خانواده، رابطه والد-کودک، لکنت زبان |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of parent-child relationship, flexibility and family cohesion in parents of children with and without stuttering |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Purpose: Stuttering, as one of the most common speech fluency disorder, can lead to many negative consequences for the individual and the family and cause psychological, behavioral and social problems. Therefore, considering the importance of this issue, the present study was conducted with the aim of comparing the emotional atmosphere of the family, parent-child relationship, and flexibility and cohesion of family in parents of children with and without stuttering. Materials and Methods: This was a causal-comparative study. The statistical population included the parents of children (male and female) aged 8 to 12 years with and without stuttering in Rasht, in 2020. The study sample consisted of 60 people from both groups of parents with the age range of 30 to 50 years who were selected by convenience sampling. The instruments used included the Pianta Child-Parent Relationship scale (CPRS) (Driscoll and Pianta, 2011), and the Cohesion Assessment Scale (Olson et al, 1986). Data were analyzed using the independent t-test and the multivariate analysis of variance. Results: The findings showed that there was a significant difference between the two groups of parents with children with and without stuttering in the variables of child-parent relationship, and flexibility and family cohesion (p < 0.001). Conclusion: The results showed that stuttering can have negative effects on family conditions, family functions and the child's relationship with parents and other members of the family, and the family can also help reduce or increase the child's stuttering; therefore, having a rich, calm environment and proper interaction, as well as educating the family is very important. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Flexibility and family cohesion, parents-children relationship, stuttering |
|
نویسندگان مقاله |
عباسعلی حسین خانزاده | AbbasAli Hosseinkhanzadeh , Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
دلناز کمالی پور | delnaz kmalipur MA student of child psychology, university of Guilan, Rasht, Iran دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی کودک، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
ایرج شاکری نیا | Iraje Shakerinia , Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3298-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اختلالات گفتار و زبان |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|