تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۶۶، صفحات ۲۸-۳۸

عنوان فارسی تأثیر اوقات فراغت ورزشی بر سازگاری اجتماعی و تصویر بدنی دانش‌آموزان استثنائی کشور و ارائه مدل عملیاتی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پژوهش حاضر، تأثیر اوقات فراغت ورزشی بر سازگاری اجتماعی و تصویر بدنی دانش آموزان استثنائی کشور و ارائه مدل عملیاتی بود. روش: روش این پژوهش توصیفی و همبستگی با استفاده از معادلات عملیاتی، از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات میدانی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر و پسر استثنائی کشور در 6 گروه با آسیب شنوایی، آسیب بینایی، معلول جسمی-حرکتی، چندمعلولیتی، کم توان ذهنی، و اختلال طیف اُتیسم که در سال تحصیلی -1399 1398 در مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داد. نمونه آماری پژوهش که با استفاده از جدول مورگان محاسبه و نحوه انتخاب آن به صورت تصادفی ساده بود، شامل 367 نفر شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه های اوقات فراغت ورزشی زمانی ) 1397 (، تصویر بدنی ) MBSRQ ( کَش و پروزینسکی ) 1990 ( و سازگاری اجتماعی بِل ) 1961 ( بود. جهت تحلیل داده ها از تحلیل واریانس و جهت آزمون مدل از معادلات عملیاتی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس، رابطه خطی بین اوقات فراغت ورزشی با سازگاری اجتماعی و تصویر بدنی را تأیید کرد و نتایج آزمون مدل عملیاتی نشان داد که در آزمودنی های هر 6 گروه، اثر اوقات فراغت ورزشی بر تصویر بدنی و در آزمودنی های چند معلولیتی و اختلال طیف اُتیسم، اثر اوقات فراغت ورزشی بر سازگاری اجتماعی معنادار بود. نتیجه گیری: بر این اساس، طراحی و برنامه ریزی مناسب در جهت پُر کردن اوقات فراغت ورزشی دانش آموزان استثنائی جهت بهبود اجتماعی شدن آنها و تصویر بدنی مثبت توصیه می شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، اوقات فراغت ورزشی، تصویر بدنی، دانش آموزان استثنائی، سازگاری اجتماعی

عنوان انگلیسی The effect of sports leisure on social adjustment and body image of exceptional students & provide a practical model
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Purpose: The aim of the present study was to investigate the effect of sports leisure time on social adjustment and body image of exceptional students in IRAN and to present an operational model. Method: The study method of this research was descriptive and correlational using operational equations, in terms of applied purpose, in terms of collecting field information. The statistical population of this study consists of all exceptional male and female students in the country in 6 groups of disabilities (with hearing impairment, visual impairment, physical and motor disabilities, multiple disabilities, mental retardation, autism) in secondary school. There were 8500 students (3300 girls and 5200 boys) in the country in the academic year 1399-1399 (Exceptional Education Organization) and the statistical sample size was 367 people which were calculated using Morgan table and how to select it, as It was a simple coincidence. The instruments used in this study were time sports leisure questionnaire (1397), body image (MBSRQ) Cash and Prozinsky (1990) and social adjustment (Bell) Bell (1961). Analysis of variance was used to analyze the data and operational equations were used to test the model. Results: The results of analysis of variance confirmed the linear relationship between sports leisure with social adjustment and body image and the results of the operational model test showed that in the subjects of all six groups, the effect of sports leisure on body image and in subjects with multiple disabilities and Autism is a significant effect of social leisure time on social adjustment. Conclusion: Accordingly, appropriate design and planning to fill the sports leisure time of exceptional students is recommended to improve the socialization of people and a positive body image.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Body image, exceptional students, social adjustment, sports leisure

نویسندگان مقاله عاطفه پارسا | atefeh parsa
PhD Student in Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.

علی زارعی | ali zarei
Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.

سید حمید سجادی هزاوه | seyed hamid Sajjadi Hazaveh
Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.

زهرا حاجی انزهایی | Zahra Haji Anzehaei
Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3210-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تربیت بدنی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات