این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۶، شماره ۴، صفحات ۱۲۷-۱۴۸

عنوان فارسی تحلیل وضعیت مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر رهبری معنوی در مدارس ابتدایی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است که از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوۀ اجرا کمّی است. این پژوهش در میان 375 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران که با روش نمونه­‌گیری ترکیبی(طبقه ای و خوشه ای چند مرحله ای) انتخاب شده اند و ده نفر از  صاحب­‌نظران که با روش نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب گردیده اند، به اجرا درآمده است. برای گردآوری داده‌­ها از پرسشنامه محقق‌­ساخته بهره گرفته شده است که روایی صوری آن از طریق اجرای آزمایشی و روایی محتوایی آن بر اساس قضاوت خبرگان و اشتراکات شاخصها(بیش از 0/5) حاصل شده است. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (0/85) محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها در بخش توصیفی از درصد، میانگین و انحراف معیار و برای نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و در بخش استنباطی از آزمون تی زوجی و تک نمونه ای استفاده شده است. برای تعیین سازوکارهای تقویت مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر رهبری معنوی نیز از تکنیک دلفی و کدگذاری باز بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که مدیریت مدارس ابتدایی بر اساس مولفۀ ایمان در شش شاخص در وضعیت مطلوب و در 13 شاخص در وضعیت نامطلوب است. در مولفۀ تعهد سازمانی سه شاخص در وضعیت مطلوب و هفت شاخص در وضعیت نامطلوب است. در مولفۀ معناداری دو شاخص در وضعیت مطلوب و چهار شاخص در وضعیت نامطلوب است و در کل، میان وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معنادار وجود دارد که سازوکارهایی مناسب برای ارتقای رهبری معنوی در این مدارس تعیین شده اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت آموزشگاهی، رهبری، معنویت، رهبری معنوی

عنوان انگلیسی Spiritually-Based Leadership in Tehran’s Elementary Schools
چکیده انگلیسی مقاله To explore the extent to which spiritually-based leadership is implemented in Iranian school management system, a cluster sample of 375 elementary school teachers, along with a group of 10 experts, was selected and given a specially constructed questionnaire with an acceptable validity, as judged by  experts, and an internal consistency of 0.85. Data analyses yielded the following: school principals lack most of the indices of faith (13 out of 19), as they did those of organizational commitment (7 out of 10), and meaningfulness (4 out of 6). All in all, the current state differs significantly from that which is desired. Mechanisms by which things can improve are delineated from the experts' views using the Delphi technique.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله school administration, leadership, spirituality, spiritual leadership

نویسندگان مقاله کیومرث امجدیان | K. Amjadiyaan


علی تقی پور ظهیر | A. Taghipoor Zahir, Ph.D.


افسانه زمانی مقدم | A. Zamaanimoghadam, Ph.D.



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-209&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات