این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۶، شماره ۴، صفحات ۱۰۵-۱۲۶
عنوان فارسی
تحلیل کیفی دلایل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه با رویکرد گراندد تئوری
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر موضوع انتخاب رشته برای دانشآموزان دوره متوسطه دوم به دغدغه اصلی خانوادهها، نظام آموزشوپرورش و دانشآموزان تبدیل شده است. از اینرو هدف اصلی این پژوهش، شناسایی دلایل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان است. ملاحظات نظری پژوهش بر اساس دیدگاه جامعهشناسان و صاحبنظران تعلیم و تربیت تدوین شده است. این پژوهش به روش کیفی و رویکرد گراندد تئوری بوده است. روش نمونهگیری هدفمند و با راهبرد نمونهگیری نظری انجام شده و روش گردآوری دادهها نیز مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بوده که با 25 نفر از متخصصان انتخاب رشته و حوزه تعلیم و تربیت استان ایلام صورت گرفته است. یافتهها متشکل از 49 کد مفهومی و ده مقوله اصلی شامل ترجیحات شغلی، علائق آموزشی، الگوپذیری از گروههای مرجع، هدایت تحصیلی، فشار والدین، استطاعت مالی، پنداشت از توانمندی شخصی، آیندهنگری آموزشی، ارتقای سرمایه فرهنگی و عقبه فرهنگی است که پدیده اصلی پژوهش با توجه به مقولات شکلگرفته «پنداشت از انتخاب رشته بهمثابه آفریننده سرمایه» نامگذاری شده است. افراد از طریق جریان جامعهپذیری؛ باورها، ارزشها، هنجارها و مهارتهای زندگی و شغلی را در وجود خود درونی میسازند و هویتی متمایز در زندگی اجتماعی برای خویش رقم میزنند که نقش آموزشوپرورش در میان عاملان جامعهپذیری برجسته است. چون انتخاب رشته و تحصیل برای فرد نوعی سرمایه تلقی میشود و با زندگی و هستی فرد سروکار دارد، بنابراین انتخاب رشته مناسب و ادامه تحصیل برای دانشآموزان مانند سرمایهای است که در همه برهههای زندگی سبب تعالی و شکوفایی آنها میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پنداشت از انتخاب رشته، ترجیحات شغلی، علائق آموزشی، سرمایه فرهنگی، عقبه فرهنگی، درماندگی تحصیلی
عنوان انگلیسی
Experts’ Opinion on Factors Affecting the Selection of Field of Study by High School Students
چکیده انگلیسی مقاله
Given the concerns of parents, students, and the educational system as a whole, in regards to the selection of field of study by the high school students, factors affecting these selections become of interest to all those involved. Based on the socio-educational foundation of the study, a group of 25 experts in education and field selection in Ilam Province was interviewed. Findings consist of 49 concepts and 10 basic categories from which the main theme is discovered to be the idea of "field selection as a creator of capital". Individuals, through the process of socialization, internalize beliefs, values, norms, and skills in order to create a distinctive identity for themselves within their social life wherein the role of education looms large. Because the selected field of study is perceived as a type of capital, it permeates throughout their lives and can bring them actualization if selected properly.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
perception of field selection, occupational preferences, educational interests, cultural capital, cultural background, academic helplessness
نویسندگان مقاله
محسن نیازی | M. Niyaazi, Ph.D.
محمد سلیمان نژاد | M. Soleymaannejaad, Ph.D.
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-208&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات