این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۶، شماره ۴، صفحات ۷۱-۹۰
عنوان فارسی
مدلیابی رابطه ادراک ساختار هدفی کلاس و تابآوری تحصیلی با میانجیگری انگیزش تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ادراک ساختار هدفی کلاس و تابآوری تحصیلی با میانجیگری انگیزش تحصیلی به روش همبستگی انجام شده است. به همین منظور 461 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 96– 1395 مشغول به تحصیل بودند با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و ابزارهای انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992)، پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) و پرسشنامه ادراک ساختار هدفی کلاس میجلی و همکاران (2000) را پاسخ دادند. دادههای حاصل از طریق آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل مسیر) تحلیل شدند. نتایج حاصل از بررسی متغیرهای مشاهده شده مربوط به متغیرهای مکنون روابط علّی مدل پژوهش نشان داد که انگیزش بیرونی در رابطه میان اهداف عملکرد گرایشی با جهتگیری آینده نقش واسطهگری دارد. اهداف عملکرد گرایشی با مثبتنگری رابطه مثبت معنادار دارد. همچنین نتایج میان اهداف عملکرد گرایشی با مهارتهای ارتباطی رابطه غیرمستقیم منفی معنادار نشان داد. در مجموع 33/9 درصد از تغییرات جهتگیری آینده به مدل به دست آمده از پژوهش بستگی دارد که نشان دهنده این است که ادراک ساختار هدفی کلاس از طریق فعالیتهای کلاسی دانشآموزان، پیامهای معلم و طرز تفکر و جهتگیری انگیزشی دانشآموزان با میزان تعهد، کنترل و انگیزش پیشرفت آنان در شرایط چالش و سخت رابطه دارد. به این مفهوم که میزان تابآوری تحصیلی دانشآموزان از فعالیتها و پیامهای کلاسی معلم در قالب ساختار هدفی کلاس به شکل مستقیم و غیرمستقیم با واسطهگری انگیزش تحصیلی دانشآموزان اثر میپذیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادراک ساختار هدفی کلاس، تابآوری تحصیلی، انگیزش تحصیلی
عنوان انگلیسی
The Relation between Perceived Goal Structure and Academic Resilience Mediated by Academic Motivation
چکیده انگلیسی مقاله
To determine the relationship between perceived goal structure and academic resilience mediated by academic motivation, a cluster sample of 461 high school students in Tehran was administered three instruments measuring the said constructs. Assuming the validities and reliabilities of the instruments, data analyses revealed that external motivation mediates the relationship between performance goals and being future oriented. Performance goals showed a positive and meaningful relation with optimism as they show an indirect and negative relation with communication skills. All together 33.9% of the variations in future orientation depends on the model which is indicative of the relationship between perceived goal structure and commitment, control, and motivation in achievement. In other words, students' academic resilience is influenced by teachers' activities and messages as communicated through goal structure, both directly and indirectly, mediated by academic motivation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
perception of classroom’s goal structure, academic resilience, academic motivation
نویسندگان مقاله
معصومه طهرانی | M. Tehraani
بهرام صالح صدقپور | B. Saaleh Sedghpoor, Ph.D.
مجید ابراهیم دماوندی | M. Ebraahim Damaavandi
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-206&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات