این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۷، شماره ۲، صفحات ۱۰۹-۱۲۶

عنوان فارسی هیجانهای معلمان و رویکردهای آموزش
چکیده فارسی مقاله پژوهشها نشان می‌­دهند که معلمان در محیطهای آموزشی، اغلب انواعی از هیجانهای مثبت مانند لذت، شادی، شور، گرمی و محبت و هیجانهای منفی مانند خشم و ناکامی، غرور، خشم، سرخوردگی، اضطراب و گناه را تجربه می­‌کنند. هیجانهای مثبت سبب رشد رویکردهای آموزشی انعطاف‌­پذیر و هیجانهای منفی سبب تضعیف آنها می‌­شوند. در پژوهش حاضر، نقش هیجانهای مثبت و منفی معلمان در رویکردشان به آموزش مورد مطالعه قرار گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش همۀ معلمان دوره ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش اهواز بوده که از میان آنها 132 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب شده اند. برای گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه هیجانهای معلم ساخته چن (2016) و رویکردهای آموزشی محقق‌­ساخته (1398) استفاده شده است. طرح پژوهش همبستگی است. نتایج مطالعه نشان داده که میان هیجانهای مثبت معلمان و رویکردهای آموزشی ارتباط مثبت و میان هیجانهای منفی و رویکردهای آموزشی ارتباط منفی معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که از میان هیجانهای مثبت و منفی فقط هیجان عشق توانست رویکرد آموزشی دانش آموز- محوری را پیش‌­بینی کند، درحالی­‌که همه هیجانهای مثبت و منفی توانستند رویکردهای انتقال دانش به دانش آموز و تعامل معلم- دانش آموز را پیش‌­بینی کنند. اهتمام به هیجانهای مثبت، به­‌ویژه عشق در رویکرد دانش آموز- محوری و انتقال دانش به دانش آموز و تعامل معلم- دانش آموز به هنگام آموزش ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هیجانهای مثبت و منفی، رویکردهای آموزشی

عنوان انگلیسی Teachers’ Affects and their Approaches to Teaching
چکیده انگلیسی مقاله Previous research shows that positive and negative affects experienced by teachers lead to different approaches to teaching on their part. Those demonstrating positive affects, such as joy, enjoyment, warmth, and love more often utilize flexible approaches whereas those who more often experience negative affects use such approaches less frequently. To explore this issue among Ahvazi teachers, a group of 132 volunteer elementary school teachers in District one was given two questionnaires on affects and approaches. The correlation between the two sets of scores obtained indicates the existence of predicted relationship, as those with positive affects use more flexible approaches. From among positive affects only love could predict the use of student-centered approach to teaching. It is, hence, recommended that the positive affects, especially love, be the focus of teaching in all approaches to teaching.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله positive and negative affects, approaches to teaching

نویسندگان مقاله کریم سواری | K. Sevaari, Ph.D.


فاطمه فرزادی | F. Farzaadi



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-223&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات