این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۷، شماره ۲، صفحات ۸۵-۱۰۸

عنوان فارسی تأثیر حمایت اجتماعی ادراک ‌شده، سرمایه‌ های تحولی و روان‎‌شناختی و بهزیستی روان‌شناختی بر درگیری تحصیلی دانش ‌آموزان: آزمون الگویی مفهومی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، طراحی و ارزیابی الگویی ساختاری از متغیرهای اجتماعی و فردی مؤثر بر درگیری تحصیلی بود. به این منظور 511 دانش‌آموز سال سوم دبیرستانهای شهر همدان (256 پسر و 255 دختر) در سال تحصیلی96- 1395 به روش نمونه برداری خوشه‌ای چند مرحله­ای تصادفی انتخاب شدند. آنها به پرسشنامه­های حمایت اجتماعی ادراک‌شده (زیمت، دالم، زیمت و فارلی، 1988)، پروفایل سرمایه­‌های تحولی (بنیاد پژوهشی مینه‌­سوتا، 2005)، سرمایه روان‌شناختی (لوتانز، آوولیو، آوی و نورمن، 2007)، بهزیستی روان­‌شناختی (ریف، 1989) و درگیری تحصیلی سالملا- آرو و آپادایا (2012) پاسخ دادند. برای آزمودن الگوی پیشنهادی پژوهش، از روش الگویابی معادلات ساختاری، با تبعیت از رویکرد دومرحله‌ای اندرسون و گربینگ استفاده شد. الگوی پیشنهادی درگیری تحصیلی در جامعه پژوهش برازنده بود ( 1/87 = X2/DF=0/004 ،MSEA). تجزیه و تحلیل داده­‌ها نشان داد که اثر حمایت اجتماعی ادراک شده بر درگیری تحصیلی بیش از آنکه مستقیم باشد، غیرمستقیم است. بنابراین، سرمایه­­‌های تحولی، سرمایه روان­‌شناختی و بهزیستی روان­شناختی میانجیگرهای کامل و تقویت کننده میان حمایت اجتماعی ادراک شده و درگیری تحصیلی اند. در این میان، نقش میانجیگر بهزیستی روان‌­شناختی به عنوان متغیر سطح دوم، از طریق سرمایه‌­های تحولی و سرمایه روان­‌شناختی بر درگیری تحصیلی تأیید نشده است. درنهایت مقادیر مجذور همبستگیهای چندگانه(R2) برای توابع ساختاری نشان داد که این الگو 37 درصد از واریانس درگیری تحصیلی را تبیین می‌کند. نتیجه اینکه، با افزایش حمایتهای اجتماعی ادراک شده می‌­توان میزان سرمایه­‌های تحولی، سرمایه روان‌­شناختی و بهزیستی روان­‌شناختی دانش‌­آموزان را بهبود بخشید تا این عوامل در کنار یکدیگر شرایط ایجاد درگیری تحصیلی را برای آنان فراهم ­سازند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حمایت اجتماعی ادراک‌شده، سرمایه‌های تحولی، سرمایه روان‌شناختی، بهزیستی روان‌شناختی، درگیری تحصیلی

عنوان انگلیسی The Effect of Perceived Social Support, Developmental and Psychological Capitals, and Psychological Well-Being on Academic Engagement: Testing a Conceptual Model
چکیده انگلیسی مقاله To help with the improvement of academic engagement, a structural model incorporating social and individual variables was deemed necessary. Hence, such a model was designed and evaluated with the help of a cluster sample of 511 high school juniors in Hamedan. A battery of questionnaires was used to collect data. The Anderson & Gerbing's two- step approach was used to define the proposed structural model. This model well fitted the research population (X2/DF= 0.004, MSEA=1.87). Data analyses revealed that the effect of perceived social support on academic engagement is more indirect than direct, as it was assumed. Hence, developmental and psychological capitals, as well as psychological well-being are supportive mediators, although the role of psychological well-being as a second level variable, was not confirmed. All in all, the model explains 37% of the variance in academic engagement. It is thus concluded that increasing perceived social support can improve developmental and psychological capitals, and psychological well-being, leading to improved academic engagement.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله perceived social support, developmental capitals, psychological capitals, psychological well-being, academic engagement

نویسندگان مقاله مرادعلی رضائی ورمزیار | M. A. Rezaa’ee Varmazyaar


اسماعیل سعدی پور | E. Sa’dipoor, Ph.D.


صغری ابراهیمی قوام | S. Ebraahimi Ghavaam, Ph.D.


علی دلاور | A. Delaavar, Ph.D.



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-222&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات