این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۷، شماره ۲، صفحات ۴۹-۶۶
عنوان فارسی
طراحی فعالیت تلفیقی میان- رشتهای (اجتماعی و خواندن) برای توسعه درک یکپارچه در کلاسهای چندپایه
چکیده فارسی مقاله
در آموزش تلفیقی برای خلق فرصت یادگیری میان مفاهیم و موضوعات پیوند معناداری ایجاد میشود تا یادگیرندگان با رویکرد چندگانه با موضوعات و مفاهیم مواجه شوند. هدف این مقاله تلفیق مفاهیم درسی خواندن و علوم اجتماعی در دوره ابتدایی است تا دانشآموزان بتوانند مفاهیم را در ارتباط با یکدیگر و به عنوان یک کل منسجم و یکپارچه دریابند. ما در زندگی واقعی با مسائل و موقعیتهایی روبهرو میشویم که حل آنها نیازمند درک یکپارچه علوم گوناگون است و به نظر میرسد آموزش تلفیقی به حل این مسائل کمک بسیار خواهد کرد. طراحی فعالیتهای تلفیقی با بهکارگیری روش کیفی انجام شد که در آنها مفاهیم علوم اجتماعی و خواندن ترکیب شده است. این فعالیتها از طریق گروه کانونی اعتباربخشی شدند. گروه کانونی شورای مرکزی کشوری راهبران آموزشی بودند که شمار آنان ده نفر بود. نتایج پژوهش نشان داد که با شناسایی اهداف هر درس و توجه به استانداردهای طراحی فعالیت تلفیقی، میتوان با کشف ارتباطات طولی و عرضی محتواهای آموزشی رشتههای متفاوت، به طراحی فعالیتهای تلفیقی میان مطالعات اجتماعی و خواندن پرداخت. فعالیتهای تلفیقی طراحی شده، پیش از اجرا در کلاس درس با نظر کارشناسان دارای تجارب علمی و عملی تدریس در کلاسهای چندپایه، اصلاح و بهسازی شدند. بنابراین، با ایجاد فرصتهای عملی برای یکپارچهسازی مفاهیم میان- رشتهای، معلمان میتوانند زمینه یادگیری عمیق، پایدار و مرتبط با زندگی واقعی دانشآموزان و تجربه یادگیری لذت بخش و زمینه تغییر نگرش در دانشآموزان را فراهم سازند. از این طریق میتوان انتظار داشت که مدرسه و یادگیری برای دانشآموزان جذاب و برانگیزاننده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش تلفیقی، فعالیت یاددهی- یادگیری، کلاس چندپایه، مطالعات اجتماعی، خواندن
عنوان انگلیسی
Designing an Integrative Interdisciplinary Activity in Reading and Social Studies Aimed at Development of a Unified Conceptual Understanding in Multi-Grade Classrooms
چکیده انگلیسی مقاله
In integrative teaching establishing a meaningful connection between different concepts and subjects is a way of creating a learning opportunity. Integrating the basic concepts in Reading with those in Social Studies in elementary school can help students better understand the concepts and their relationships. In real life we encounter issues and situations that require an integrative understanding of different sciences in order to be dealt with successfully. Integrative teaching can be of help in such situations. In this project integrative activities were designed using concepts in Reading and Social Studies, and then validated by a focus group of 10 educational leaders. Findings show that with identification of objectives in each lesson, and considering the standards of designing integrative activities, the discovery of interconnections between different educational contents can lead to integrative activities in any areas such as Reading and Social Studies lessons. The designed activities were initially reviewed by a team of experts in multi-grade teaching, and then reconstructed based on the feedback given by the team. Through such an approach it can be expected that school and learning become attractive and motivating for students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
integrative teaching, teaching-learning activity, multi-grade classrooms, social studies, reading
نویسندگان مقاله
محمود تلخابی | M. Talkhaabi, Ph.D.
نادر صفائی راد | N. Safaa’ee Raad
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-220&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات