این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۷، شماره ۳، صفحات ۱۱۹-۱۴۰
عنوان فارسی
اثربخشی الگوی چرخه یادگیری با راهبردهای فراشناختی بر مطلوبیت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر الگوی چرخه یادگیری پنج مرحلهای با راهبردهای فراشناختی بر مطلوبیت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی و مؤلفههای آن(استعداد، کوشش و بافت) در دانشآموزان دختر دوره ابتدایی بوده است. از این رو روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بهکار گرفته شده است. جامعۀ پژوهش همۀ دانشآموزان دختر پایۀ ششم شهر ششتمد در سال تحصیلی 97- 1396 بود که تعداد 52 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند، سپس به صورت گمارش تصادفی در دو گروه (هر گروه 26 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 15 جلسه 45 دقیقهای درس علوم تجربی را با روش الگوی چرخه یادگیری یادگیری پنج مرحله ای با راهبردهای فراشناختی دریافت کرد و گروه کنترل به شیوه مرسوم آموزش دید. دادهها با پرسشنامههای مطلوبیت اجتماعی (فورد و روبین، 1970) و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999) گردآوری و با روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان دادند که الگوی چرخه یادگیری پنج مرحله ای با راهبردهای فراشناختی نسبت به روش رایج بر مطلوبیت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی و مؤلفههای آن (استعداد، کوشش و بافت) تأثیر مثبت و معنادار دارد. این نتایج استفاده از الگوی چرخه یادگیری پنج مرحلهای با راهبردهای فراشناختی را برای بهبود مطلوبیت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پیشنهاد میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی چرخه یادگیری، راهبردهای فراشناختی، مطلوبیت اجتماعی، خودکارآمدی تحصیلی
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Using the Learning Cycle Model with Metacognitive Strategies in Improving Social Desirability and Self-Efficacy among Elementary School Girls
چکیده انگلیسی مقاله
Given the low levels of social desirability and self-efficacy among Iranian elementary school girls, it was hypothesized that the use of the Learning Cycle Model with metacognitive strategies could help with the relative resolution of the stated problem. To this end, a cluster sample of 52 six grader girls in Sheshtamad was drawn and then randomly assigned to two groups of experimental and control. The experimental group was treated with a 15 session course in Experimental Sciences using the said model, while the control group went through the same course with the regular approach. Social desirability and self-efficacy of both groups were assessed prior and after the treatment using questionnaires of assumed validity and reliability. Data analyses revealed the effectiveness of the treatment. Hence, the use of this model is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Learning Cycle Model, metacognitive strategies, social desirability, academic self-efficacy
نویسندگان مقاله
زهره کریمیان | Z. Karimiyaan
علی محمد ناعمی | A. M. Naa’emi, Ph.D.
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-1851-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات