این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۷، شماره ۳، صفحات ۷۷-۱۰۰

عنوان فارسی ارزشیابی بسته برنامه درسی قصد‌شده‌ فارسی دوره اول ابتدایی براساس معیار‌های مرجع زبان آموزی
چکیده فارسی مقاله ارزشیابی بسته برنامه‌­درسی قصدشده فارسی دوره اول ابتدایی، با طی‌کردن روندی ارزشیابانه و باتوجه به معیارهای برنامه‌درسی مرجع زبان‌آموزی در نگاهی جامع و متکی به مبانی نظری، به تبیین شایستگیها و نارساییهای برنامه‌درسی قصد‌شده فارسی دوره‌اول ابتدایی می‌پردازد و همخوانیها و تفاوتها، کاستیها و نقاط قوت و ضعف برنامه‌درسی تدوین شده فارسی ‌را در پایه‌­های اول تا سوم مشخص می‌کند. برای پاسخ‌ به سؤالات‌ پژوهش، از روش بررسی کتابخانه‌ای، اجرای پرسشنامه حضوری از متخصصان فارسی دوره ابتدایی، تحلیل محتوای مفهومی و مقایسه و استنتاج قیاسی میان برنامه‌­درسی مرجع و برنامه‌درسی قصد‌شده استفاده شده است. بستۀ برنامه­‌درسی فارسی تدوین شده شامل کتابهای خوانداری، نوشتاری و‌ کتاب معلم، براساس ویژگیهای اصلی برگرفته از چارچوب برنامه‌درسی مرجع زبان‌‌آموزی دورۀ ‌اول‌ ابتدایی، پس ‌از اعتبار‌سنجی، مورد ارزیابی قرار‌گرفته است. نظر‌‌به گستردگی و حجم قابل‌توجه یافته‌های ‌ارزشیابی برنامه‌درسی قصدشده فارسی دوره ‌اول ابتدایی، خلاصۀ نتایج به­‌دست آمده درقالب مؤلفه‌‌های اصول و هدفهای اساسی، ویژگیهای محتوایی، رویکرد و روش ‌آموزش، موقعیتها و فعالیتهای یادگیری و ارزشیابی از آموخته‌ها ارائه شده‌است. یافته‌های به‌­دست‌آمده حاکی از کاستیها و ضعف مشترک در تمام مؤلفه‌های پنجگانه بسته برنامه درسی قصدشده فارسی است. روند گذشته نیاز به بازنگری دارد و تولید راهنمای برنامه درسی و تدوین درسهای زبان آموزی باید براساس مطالعات کافی روی مبانی نظری و تجربیات زبان­‌آموزی در نگاهی جهانی، انجام آسیب‌­شناسیها و نیازسنجیهای لازم، توجه به تجارب گذشته و طی کردن روندی آزمایشی، قبل از تعمیم برنامه­‌درسی در‌ سطح ملی صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی برنامه درسی، بسته برنامه درسی قصدشده، معیارهای مرجع زبان آموزی، برنامه درسی زبان فارسی، دوره اول ابتدایی

عنوان انگلیسی Evaluation of the First 3 Grades’ Intended Farsi Curriculum Using Language Learning Standards
چکیده انگلیسی مقاله In order to identify the inconsistencies, differences, shortcomings, strengths, and weaknesses of the package of the intended curriculum for the first three grades in the subject of Farsi language a series of interviews with the field's experts were conducted and the content of the package, consisting of reading and writing textbooks and teachers' guide, analyzed using five areas of emphasis: Basic principles and goals, content features, teaching method and approach, learning situations and activities, and finally learning assessment. The findings reveal shortcomings and weaknesses right across all five areas of emphasis. The approach needs to be reviewed. Curriculum guide and the lessons designed need to be based on sound theoretical foundations and language teaching experiences from a global perspective. Need assessments and pathological studies, as well as consideration of past experiences and taking an experimental approach are necessary before the curriculum's national implementation.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله curriculum evaluation, intended curriculum, language learning standards, Farsi curriculum, first three grades

نویسندگان مقاله نادر سلسبیلی | N. Salsabili, Ph.D.



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-326-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات