این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۷، شماره ۴، صفحات ۱۳۷-۱۶۲
عنوان فارسی
تعیین کننده های سلامت سازمانی در مدرسه و تعیین شونده های ناشی از آن: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی تعیینکنندههای سلامت سازمانی در مدرسه و پیامدهای ناشی از آن انجام شده است. راهبرد این پژوهش کیفی است و برای شناسایی تعیینکنندههای سلامت سازمانی مدرسه و تعیینشوندههای ناشی از آن از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل اسناد، مدارک و مصاحبه صاحبنظران حوزه مدیریت آموزشی بوده است. برای نمونهگیری از روش هدفمند استفاده شده است. منابعی انتخاب شدند که بیشترین اطلاعات را برای پاسخ دادن به سؤال تحقیق فراهم میآوردند. برای تعیین کفایت نمونهگیری از رویکرد اشباع نظری استفاده شده است. نتایج نشان داد که مدیر آموزشی، رهبری آموزشی، ویژگیهای دموگرافیک مدرسه، ویژگیهای معلمان، فرهنگ مدرسه و محیط سالم از بارزترین تعیینکنندههای سلامت سازمانی و تعهد سازمانی معلم، رفتار شهروندی، خشنودی شغلی معلم، پیشرفت تحصیلی و سلامت عمومی دانش آموزان از مهمترین تعیینشوندههای ناشی از آن هستند. برای اعتباریابی کیفی نیز از روش دلفی استفاده شده بهطوریکه در سه دور دلفی، ضریب توافق نسبت به عوامل شناسایی شده 0/624، 0/703 و 0/765 بهدست آمده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت سازمانی، سلامت سازمانی مدرسه، تعیین شونده ها، تعیین کننده ها، تحلیل مضمون
عنوان انگلیسی
Schools’ Organizational Health: A Qualitative Study of its Causes and Consequences
چکیده انگلیسی مقاله
To identify the causes and effects of schools' organizational health, the contents of a set of related documents, and the transcripts of interviews with a group of experts in educational administration were analyzed. Results show that educational administrator, leadership, school's demography, teachers' characteristics, school culture, and healthy environment are among the main causes of organizational health while its consequences include teachers' organizational commitment, civic behavior, occupational satisfaction among teachers, and students' general health and academic achievement. The validity of the findings was assessed through the use of Delphi technique. In three rounds of estimating the agreement index on the identified factors the following magnitudes were obtained: 0.624, 0.703, and 0.765.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
organizational health, school organizational health, causes, consequences, content analysis
نویسندگان مقاله
اکبر مولایی | A. Molaa’ee, Ph.D.
فرشته هدایتی | F. Hedaayati
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-1912-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات