این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تاریخ و تمدن اسلامی، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۳-۴۱

عنوان فارسی ارزیابی ماهیت فتح ایران بر اساس نظریه جنگ‌های عادلانه
چکیده فارسی مقاله در قرآن برای رویارویی با گروه­های محارب، سه واژه قتال، جهاد و فتح به­کار گرفته شده­است. در منابع تاریخی از ورود مسلمانان به ایران با عنوان فتح یاد شده­است که معنایی وسیع­تر از آن دو دیگر دارد. در قرآن از فتح به معنای گشایش، نه تنها گشایش در فتح سرزمین­ها، بلکه فتح قلوب یاد می­شود. پژوهش حاضر در صدد است با بررسی متون تاریخی قرون اولیه اسلامی (قرن سوم و ششم هجری) ماهیت فتح را به­عنوان جنگی دینی با شاخصه­های اخلاقی و عادلانه ارزیابی کند. برای دست­یابی به تبیین و تحلیل واقع­بینانه­تر، نظریه جنگ­های عادلانه به عنوان الگوی جنگ­های ایدئولوژیکی مبنایی برای سنجش عادلانه­بودن فتح ایران قرار گرفته و بر آن اساس فتح در سه مقوله مشروعیت، رفتار عادلانه در حین جنگ، و رعایت عدالت پس از جنگ، بررسی شده­است. نتایج به­دست­آمده نشان می­دهد در فتح ایران، هدف جنگیدن در راه خدا با اهداف دنیاطلبانه و اقتصادی همراه شد؛ در بسیاری از موارد بر آن غالب آمد؛ فرماندهان و سپاهیان از وظایف و تعهدات دینی و رفتار اخلاقی عدول کردند؛ رفتار با مردم مغلوب ناعادلانه بود و قراردادهایی اغلب یک­جانبه منعقد گردید و در­نهایت، اهداف قرآنی در زمینه فتح نه تنها محقق نشد، بلکه عاملان فتح با اهداف و رفتار غیراسلامی و انسانی آن را به بی­راهه کشیدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جنگ‌های دینی، رعایت اخلاق جنگ، فتح ایران، مشروعیت فتح ایران، نظریه جنگ‌های عادلانه،

عنوان انگلیسی Evaluation of the quality of the ‘Fatah’(conquest) of Persia according to the ‘Just war’ theory
چکیده انگلیسی مقاله Three terms are used in holy Quran describing the battles against dissident groups: “Qital”, “Jihad” and “Fatah”. The arrival of Muslims into Persia has always been referred to as Fatah which has more extensive meaning comparing to the other two words. Fatah means the inauguration, not only in the physical sense but also “winning the hearts of the people”. To achieve a realistic explanation and analysis, in this study, the just war theory has been assumed as a model for ideological wars and a basis for measuring the conquest of Persia. So Fatah is surveyed and compared in three categories: the legitimacy of conquering Persia, observation of justice in making the peace and dealing with the defeated people and conclusion of conventions. The results revealed that the purpose of fighting for God has been combined with non-spiritual purposes and the spoils of war, and in many cases predominated the main goal. The commanders and the troops violated the privacy, property and lives of the people. The paper concluded that finally not only the Quran principles was not accomplished, rather it was brought into ruin by non-Islamic goals and behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله جنگ‌های دینی, رعایت اخلاق جنگ, فتح ایران, مشروعیت فتح ایران, نظریه جنگ‌های عادلانه

نویسندگان مقاله پروین ترکمنی آذر |
استاد پژوهش/ پژوهشگاه علوم انسانی


نشانی اینترنتی https://jhcin.srbiau.ac.ir/article_16622_ba21857ea5c033415c7ab77a0d3b0c8f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات