پژوهشنامه زنان، جلد ۳، شماره ۵، صفحات ۲۳-۴۷

عنوان فارسی عوامل نفوذ تحریف در فرهنگ اسلامی و تأثیر آن بر تنزل جایگاه زن
چکیده فارسی مقاله مسئلۀ جنسیت همانند قومیت و ملیت قرنهاست که در تاریخ بشریت به سبب بی‎بصیرتی و جهالت تاریخی فرزند آدم، بحران‎ها و مصایبی را به ارمغان آورده است. زنان به دلیل تفاوتی که در عین تناسب بر اساس خلقت بدیع و حکیمانۀ خداوند با مردان داشته و به علت نقش اساسی که در طول تاریخ بر‎ عهده‎ گرفته‎اند، در تعارض دوسویۀ افراط و تفریط قرار داشته، گاه او را فوق انسان دانسته و در حد پرستش بالا برده‎اند و گاه او را از مقام انسانی فرود آورده و شیء انگاشته‎اند. نگاهی به تاریخ ادیان و فرهنگ‎های اقوام و ملل جهان نشان می‎دهد زن ـ‎جز در دین اسلام ‎ـ مقام شایسته‎ای نداشته و شخصیت او به عنوان موجودی جدا از کاروان انسانیت مطرح شده است. اسلام به حمایت از حقوق و شخصیت انسانی زن وارد میدان شد و او را انسانی برابر و مساوی با مرد دانسته و تحولی بنیادین در تفکر بشری و فرهنگ جامعۀ جاهلی آن روز ایجاد کرد. پس از انقلاب عظیم اسلام و تحولات ناشی از این مکتب انسان‎ساز، تحولی شگرف در مسائل زنان رخ داد. اما، به سبب حوادث بعد از رحلت پیامبر (ص) و بیراهه رفتن مسیر خلافت پس از رسول‎الله (ص)، مقابله با حاکمیت تفکر علوی، اقداماتی چون تعطیلی صدسالۀ نقل حدیث، مجال دادن به قصه‎پردازان در اشاعۀ اسرائیلیات در جامعۀ اسلامی، جعل حدیث، توطئه از سوی یهودیان و همدلی بنی‎اسرائیل و بنی‎امیه در توسعۀ اسرائیلیات، فقدان علم و معرفت لازم در پاسخ‎گویی به مسائل روز، زمینه‎سازی برای بازگشت جاهلیت و عصبیت عربی در مسائل مرتبط با زنان و عواملی از این دست، موانعی را بر سر راه تداوم حرکت بنیادین اسلام در تحول جایگاه حقوقی و انسانی زنان ایجاد کرد. بر همین اساس و به‎رغم تلاش امامان شیعی در تداوم سیرۀ پیامبر (ص)، در بسیاری از متون دینی مطالبی دربارۀ زنان به‎چشم‎می‎خورد که رد پای روشنی از فرهنگ جاهلی و یهود عنود و تحریف‎آفرین است که لزوم بازنگری دقیق و موشکافانۀ آن را ایجاب می‎نماید تا دیدگاه حقیقی دین در مورد جایگاه و نقش زن در نظام آفرینش از میان این ابهامات نمایان گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Elements of Anagram Influence in Islamic Culture and Its Effectson Depression of Women Position
چکیده انگلیسی مقاله Because of human beings lack of insight and his ignorance, the gender problem has created crises and disasters for contraries, as those of the race and nationality problems. Meanwhile, women faced contradictions and experienced a two-directional imbalance of extravagance and undersupply because of their exceptional, wise and different creation and their essential role all over the history. Sometimes they have been assumed as superhuman and raised to level of worshipping and sometimes they have been degraded to inhuman level and considered as a thing or a good. A survey on the religions history and the nations’ cultures shows that the women has never possessed a suitable position and her personality has been assumed out of human being caravan. Of course, the exception is Islam. Islam supported the woman’s rights and her human personality and provided her with equal position as men and finally created a revolution in human thought and the society’s culture of the time in this regard. After the great revolution of the Islam and its consequences, the woman faced an extraordinary change in her problems. However, when the Islam prophet died, a number of events and factors prevented the Islam’s fundamental movement toward realizing the woman’s legal and human position, including deviation of the ruling systems, encountering the domination of the Alavi thought, the rulers’ attempts to vanish the prophet’s speeches, banning to read the prophet’s speeches along with duplicating the false speeches, providing opportunities for story makers to propagate the Israelites in the Islamic Society, the Jew conspiracy and the unity of the Jew and Bani-Omayeh aiming at propagating the Israelites, lack of knowledge and wisdom to answer the time problems and facilitating the return of the Arabic bias and ignorance in problems related to the women, etc. In many religious texts we face subjects about women, which are not in conformity with the holy Quran verses, the Imams’ traditions and the reason. They are in urgent need of precise revision, in order to provide a real viewpoint of Islam about women position in the world. In the present paper, to analyze the role of Harem women in the reforms of Nasseri’s era, using the rational choice theory as one of the general theories in historical sociology, we described the reasons which these women offered as the cons of the reforms in three reformative period: 1848–1851 (the reforms of Mirza Taqi Khan Amir Kabir); 1859–1862 (the reforms of Nasser al-Din Shah); and 1871–1873 (the reforms of MirzaHossein Khan Sepahsalar). This paper criticized the dominant approach in historical narratives and the analysis that introduce harem women as sexual objects that were simply plaything of the courtiers, governors and clergymen by using their body for seducing. Focusing on two Naser al-Din Shah’s harem women, Mahd-e Olia (1805- 1873) andAnis al-Doleh (1842- 1896), this paper emphasize on the rational choice of this actors and the reasons they are offered to criticize the reforms. This shows that their reasonings are not much different from the other groups who are known as the cons of reforms in Nasseri''s era
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلی جعفری نجفی |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

عزت‎السادات میرخانی | عزت‎السادات
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

نهله غروی نایینی | gharavi naeeni
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_823_9511e66fcb418a11c4e122cf16813b44.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1484/article-1484-250945.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات