|
مدیریت سلامت، جلد ۵، شماره ۱۲، صفحات ۳۱-۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی ساختار، فرآیند و عملکرد بخش اورژانس بیمارستان های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی ارومیه و تبریز، ۱۳۸۰ |
|
چکیده فارسی مقاله |
بخش اورژانس از ابعاد گوناگون درمانی، اقتصادی ، عاطفی ، بهداشتی و اجتماعی – حقوقی دارای اهمیت ویژه است و توجه به آن در جهت بهبود وضعیت موجود در این گونه مراکز حائز اهمیت می باشد. این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی ، نحوه عملکرد 10 بخش اورژانس بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی تبریز و ارومیه را مورد بررسی قرار داده و ضمن مقایسه با استانداردهای موجود در زمینه ساختار ، فرآیند و عملکرد به ارزیابی بخش های مربوطه پرداخته است. با مراجعه مستقیم به بخش های اورژانس و با ایسستفاده از پرسشنامه تنظیم شده و براساس استانداردها ، مصاحبه و مشاهده با همکاری مسول بخش اورژانس جمع آوری و پردازش گردیده است. نتایج حاصل نشان داد که در مقایسه با استانداردهای موجود ، 80درصد بخش های اورژانس مورد مطالعه از لحاظ مدیریتی در وضعیت مطلوبی قرار داشتند . در زمینه نیروی انسانی 90درصد بخش های مورد مطالعه وضعیت متوسطی داشتند . در طی این پژوهش مشخص شد که موقعیت فیزیکی 50 درصد بخش های اورژانس مورد مطالعه در زمینه فضا، تسهیلات و تجهیزات در مقایسه ، نامناسب بود و در عملکرد متوسط در کلیه مراکز مشاهده شد. در خصوص فرآیند آموزش پرسنل بخش اورژانس 80درصد بخش های اورژانس مورد مطالعه در وضعیت ضعیفی قرار داشتند و در نهایت از نظر وجود دستورالعمل های ضروری 60درصد بخش های اورژانس از موقعیت مطلوبی برخوردار بودند . با توجه به اینکه وضعیت اکثر مراکز مورد مطالعه متوسط ارزیابی شده است و این امر با تحقق اهداف توسعه کشور و سیاست های بهداشت و درمان در تقویت کیفی و کمی فوریت های پزشکی مغایرت دارد، لذا توجه ویژه در این زمینه با تقویت مدیریت بیمارستانها و تخصیص منابع و اعتبارات ، امری اجتناب ناپذیر و ضروری به نظر می رسد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزیابی ، اورژانس ، استاندارد |
|
عنوان انگلیسی |
Structure, Process and Performance Evaluation of Emergency Department in Teaching Hospitals Affiliated with Uromia and Tabriz Universities of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The emergency department from different point of views including treatment, economics, emotional, healthy, and social-right is very important. Therefore, quality improvement of this center needed prompt medical attention. This study has been carried out by descriptive analysis to assess the performance of ten emergency departments in teaching hospitals affiliated with Tabriz university of medical sciences and Urimia university of medical sciences. All departments were evaluated and compared based on Structure, process and performance standards. All information were obtained by direct attending in emergency departments using questioners based on standards, interview, and observations and analyzed by statistic methods. Based on above mentioned parameters and in comparison with ministery of health and medical education's standards, it was shown that management of 80% emergency departments were in good situation. In case of manpower, 90% of emergency departments were in average situation. In this study, it was cleared that 50% of evaluated departments were in bad situations regarding space, facilities, and equipments. Average performance were observed in 100% of centers. Regarding education of emergency departments personnel, 80% were in weak situation. In final, only 60% of emergency departments were performed rules of health and education well. Based on obtained results it was shown that emergency departments were in average situations which is far away from development goals of country and ministry of health and medical education policy regarding improving quality and quantity of this departments, so special attention is needed for improving management of hospitals along with more support and funds. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Evaluation, Emergency ward, Standard |
|
نویسندگان مقاله |
بهلول رحیمی | b rahimi
فیض اله اکبری | f akbari
نصرت اله ضرغامی | n zarghami
ابوالقاسم پوررضا | a pourreza
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-92&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|