این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 18 مهر 1404
تحقیق در علوم دندانپزشکی
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۳۷-۴۹
عنوان فارسی
بررسی عوامل تاثیرگذار بر کیفیت یادگیری و آموزش بصورت مجازی از منظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه امروزه استفاده از رایانه در آموزش دندانپزشکی افزایش یافته است. رشد و تکوین الگوهای آموزشی نشان می دهد تغییر رویکرد آموزش از شیوه های سنتی به شیوه های الکترونیکی و آموزش مجازی حائز اهمیت است. از این رو مطالعه ی حاضر را با هدف بررسی عوامل تاثیرگذار بر کیفیت یادگیری و آموزش بصورت مجازی از منظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (یک مطالعه کیفی) به انجام رساندیم. مواد و روش ها در این مطالعه ی کیفی(پدیدار شناسی)، ابتدا مصاحبه ی نیمه ساختاریافته با 5 دانشجوی دندانپزشکی به منظور پاسخ به سوالات اصلی و اکتشافی انجام گرفت، پس از کدگذاری اولیه، مصاحبه با 3 دانشجوی دیگر اضافه شد و در نهایت به منظور رسیدن به حد اشباع 7 مصاحبه ی دیگر صورت گرفت. تمامی مصاحبه ها جهت کدگذاری و استخراج مفاهیم از حالت صوتی به نوشتاری پیاده گردید. جهت آنالیز مصاحبه ها از نرم افزار MAXqda نیز استفاده شد. یافته ها مضامین اصلی شامل « مزایای آموزش حضوری» ، « محدودیت های آموزش حضوری»، «روش های یادگیری آموزش مجازی»، « مزایای آموزش مجازی»، « معایب آموزش مجازی»، «محدودیت های آموزش مجازی»، « پیشنهادات برای بهبود آموزش مجازی » و « تفاوت آزمون حضوری و مجازی » بودند. مضامین اصلی "مزایا و معایب آموزش مجازی" و "پیشنهادات جهت بهبود آن" بیشتر مورد تاکید قرار گرفته بودند، زیرا دارای بیشترین زیرمضمون ها بودند. همچنین اختلاف معنی داری بین پاسخ زنان و مردان و همچنین دانشجویان سال های بالاتر و پایین تر وجود نداشت. نتیجه گیری بنابر نظر دانشجویان، نگاه کلی نسبت به آموزش مجازی مثبت بوده و با وجود معایبی که برای آن ذکر شد، آموزش به صورت مجازی موثر و مفید ارزیابی شد. نظرات دانشجویان همچنین نشان داد مضامین اصلی "مزایا و معایب آموزش مجازی" و "پیشنهادات جهت بهبود آن" بیشتر مورد تاکید قرار گرفته بودند، از طرفی تقویت نقاط قوت در آموزش مجازی، برطرف کردن نقاط ضعف آن و اعمال پیشنهادات به ارتقای کیفیت یادگیری و آموزش به صورت مجازی منجر خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مجازی، یادگیری مجازی، دانشجویان دندانپزشکی، مطالعه ی کیفی
عنوان انگلیسی
Study of the Factors Affecting on the Quality of Virtual Learning and Education from the Perspective of Dental Students of Zahedan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: Introduction: Today, the use of computers in dental education has increased. The growth and development of educational models shows that it is important to change the approach of education from traditional methods to electronic methods and virtual education. Therefore, we conducted the present study with the aim of investigate the factors affect on the quality of virtual learning and education from the perspective of dental students of Zahedan University of Medical Sciences (a qualitative study). Materials and Methods: In this qualitative study (phenomenology), In first semi-structured interviews was conducted with 5 dental students in order to answer the main and exploratory questions, after the initial coding, interviews with 3 other students were added and finally in order to reach the limit, 7 other interviews were conducted. All interviews were transcribed to encode and extract concepts from audio to text. MAXqda software was also used to analyze the interviews. Results: Key themes include "Advantages of face-to-face education", "Limitations of face-to-face education", "Virtual education learning methods", "Advantages of e-learning", "Disadvantages of e-learning", "E-learning limitations" and "Suggestions for improving e-learning". The main themes of "advantages and disadvantages of e-learning" and "suggestions for improving it" were emphasized because they had the most sub-themes. There was also no significant difference between the responses of men and women as well as students of higher and lower years. Conclusion: According to the students, the general view of virtual education was positive and despite the disadvantages mentioned, virtual education was considered effective and useful. The studentschr('39') comments also showed that the main themes of "advantages and disadvantages of e-learning" and "suggestions for its improvement" were emphasized more, on the other hand, strengthening the strengths in e-learning, eliminating its weaknesses and applying suggestions to improve the quality of learning and Virtual training will lead.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Virtual education, virtual learning, dental students, qualitative study
نویسندگان مقاله
صابر بابا زاده | saber Babazadeh
Mashhad University of Medical Sciences
دندانپزشکی اجتماعی، گروه جامعه نگر، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
طاهره نصرت زهی | Tahereh nosratzehi
Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
دانشکده دندانپزشکی زاهدان
سپیده بنارودی | sepideh Banaroodi
Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
دانشکده دندانپزشکی زاهدان
نشانی اینترنتی
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1608-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات