این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۴۵-۵۱

عنوان فارسی شناسایی و رتبه بندی مولفه‌های اخلاقی در صنعت بانکداری الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله زمینه: بانکداری الکترونیکی، یکی از موضوعات جدیدی است که در ارتباط با هر دو حوزه فن‌آوری و مالی می‌باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و رتبه‌بندی مولفه‌های اخلاقی در صنعت بانکداری الکترونیکی است. روش: روش مطالعه حاضر توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان شاغل در حوزه بازاریابی، طراحی و بهبود خدمات بانکداری الکترونیکی بانک تجارت می‌باشند که از میان آنها با استفاده از جدول مورگان و به روش تصادفی، 205 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق‌ساخته بوده ودر نهایت داده‌های خام با استفاده از آزمون فریدمن، مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: پس از تحلیل داده‌ها 56 مولفه اخلاقی در صنعت بانکداری الکترونیک شناسایی و در 9 دسته تقسیم شدند. که به شرح ؛کارکنان، مشتریان و سهامداران دارای 6 مولفه، رقبا دارای 4 مولفه، مسئولیت اختیاری و داوطلبانه دارای 8‌‌ مولفه، مسئولیت اقتصادی دارای 7 مولفه، مسئولیت‌های حقوقی و اخلاقی دارای 5 مولفه و فناوری اطلاعات دارای 9 مولفه می باشند. نتیجه‌گیری: یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد؛ در بین دسته‌ها: فناوری اطلاعات، مسئولیت اختیاری و داوطلبانه و کارکنان به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند و در بین مولفه‌ها؛ ایجاد تنوع در ابزارهای خدمت‌رسانی، حفظ اطلاعات محرمانه مشتریان و رازداری، صداقت و درستکاری به ترتیب در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، بانکداری الکترونیک، مولفه‌های اخلاقی بانکداری الکترونیک

عنوان انگلیسی Identifying and Ranking of Ethical Components in the Electronic Banking Industry
چکیده انگلیسی مقاله Background: Electronic banking is one of the new topics related to both technology and finance. The purpose of this research is to identify and rank the ethical components in the electronic banking industry. Method: The present study is descriptive-survey. The statistical population of this research is experts in the field of marketing, development and improvement of E-Banking services in Tejarat Bank. Among them, 205 people were randomly selected as the sample using Morgan table. The research instrument was a researcher made questionnaire. Finally, raw data was analyzed using Friedman test. Results: After data analysis, 56 ethical components were identified in the E-Banking industry and were divided in 9 categories. As follow employees, customers and shareholders including 6 components, competitors including 4 components, voluntary responsibility including 8 components, economic responsibility including 7 components, the legal and Moral responsibilities including 5 components and Information Technology has 9 components. Conclusion: According to the results of the research among categories; Information Technology, Voluntary responsibility and employees ranked first to third respectively. Among components; diversify service tools, keeping customers informed, honesty and integrity ranked first to third respectively.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethics, Electronic banking, Ethics components

نویسندگان مقاله نسیبه صدیقی |


امیرحسین محمد داودی |


مسعود قربانحسینی |


زین العابدین امینی سابق |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-303&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات