این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 20 آبان 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۳۸-۴۷
عنوان فارسی
شناسایی مولفه های انتظارات اخلاقی دانشجویان از آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: شناسایی انتظارات اخلاقی دانشجویان از آموزش عالی به مدیران کمک میکند تا با تأمین انتظارات، انگیزه تحصیلی دانشجویان را فراهم کرده و به پیشرفت تحصیلی و علمی آن ها و در نهایت توسعه جامعه کمک نمایند. هدف پژوهش شناسایی انتظارات اخلاقی دانشجویان ایرانی از آموزش عالی است. روش: مطالعه حاضر پژوهشی کیفی است که با استفاده از نظریه داده بنیان انجام پذیرفته است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی میباشد. در انتخاب نمونه از روش نمونه برداری هدفمند و غیرتصادفی استفاده شده که نمونه با 20 مصاحبه اشباع شده است. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شده و تحلیل داده ها از طریق نظریه داده بنیان به وسیله ی روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت پذیرفته است. یافته ها: پس از تحلیل داده ها با استخراج جملات کلیدی مصاحبه ها، 128 مولفه اولیه شناسایی و در 11 بعد بهبود کیفیت زندگی، رعایت شأن و حال دانشجویان، جایگاه خاص دانشجویان، توجه به تفاوت سطح علمی دانشجویان، حمایت های علمی از دانشجویان، ارجحیت خدمات به دانشجویان نخبه، شخصیت مطلوب و عملکرد مناسب اساتید، همدلی و همکاری بین دانشجویان و دانشگاه، تعهد سازمانی، مدیریت کارآمد و 3 درون مایه ی تمرکز بر رشد و خود کارآمدی، تاکید بر اهمیت جایگاه و نقش دانشجو، تمرکز بر خدمات علمی و آموزشی طبقه بندی گردیده است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان انتظارات اخلاقی متنوعی از آموزش عالی دارند که برای برآورده سازی آن ها نیاز به برنامه ریزی های دقیقی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انتظارات اخلاقی،دانشجویان،آموزش عالی
عنوان انگلیسی
Identifying the Components of Students' Ethical Expectations of Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Identifying students' ethical expectations of higher education will help higher education administrators to meet students' expectations and nurture their interest and academic motivation, which helps them to advance their academic and scientific career and ultimately leads to community development. The goal of the present research is to identify the ethical expectations of Iranian students of higher education. Method: This study is a qualitative research that was conducted using grounded theory approach. The population under study included postgraduate students, and sample was saturated after 20 interviews. For sample selection, non-randomized purposive sampling method was used. Data were collected through semi-structured interviews. Data analysis has been done through open coding, axial coding and selective coding. Results: After collecting and analyzing the data, key phrases of interviews were extracted and by open coding 128 primary components were identified and categorized in 11 dimensions including: quality of life improvement, observance of students' dignity, special place students, attention to the differences in academic level of students, scientific support of students, preference of elite students for receiving services, respecting students, desirable character and appropriate function of professors, empathy and collaboration between students and university, organizational commitment, effective management, and three themes of focus on growth and self-efficacy, emphasis on the importance of the student's place and role, and focusing on scientific and educational services. Conclusion: The results of the research show that students have diverse ethical expectations of higher education, which requires planning and accurate targeting.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethical expectations, University students, Higher education
نویسندگان مقاله
مهان قلمکاری |
محمد نوریان |
عصمت مسعودی ندوشن |
داریوش نوروزی |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-109&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات