این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 شهریور 1404
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۶۷-۸۹
عنوان فارسی
توان سنجی گفتمان های جنبش دانشجویی ایران معاصر
چکیده فارسی مقاله
جنبش دانشجویی دو دهه پس از تأسیس اولین دانشگاه در ایران پا به عرصه مبارزه سیاسی نهاد. ناکامیهای مستمر جنبش دانشجویی در مواجهه با پهلوی دوم، باعث شد از یک سو، دائماً در حال گفتمانسازی باشد و از سوی دیگر، همواره ظرفیت هر یک را برای کامیابی در مبارزه بسنجد. سؤال اصلی این است که جنبش دانشجویی چه تحولی را در عرصه گفتمانسازی و جایگزینی گفتمانهای رقیب، تجربه کرد؟ دستیابی به دالهای مرکزی، عناصر و مؤلفهها، قابلیتهای دسترسی، وجوه از جاشدگی و نیز خصایص گفتمانهای رقیب از دیگر پرسشهای این مقاله است. به نظر میرسد که نظریه گفتمان میتواند راههایی را بگشاید تا پاسخ به سؤالات مذکور هویدا گردد. فرضیه این مقاله آن است که با مطالعه جنبش دانشجویی با یک روش نوین(نظریه گفتمان) وجوه تازهای از این جنبش را آشکار نماید. آشکار شدن روند و نوع جابهجایی دالهای مرکزی، نوسان در قابلیتهای دسترسی و اعتبار و تغییر مستمر در عناصر و مؤلفه گفتمانهای دانشجویی از یافتههای مقاله حاضر است، به علاوه، ناتوانی جنبش دانشجویی در گفتمانسازی و بهرهگیری از گفتمانهای بیرون دانشگاه، لزوم بهرهگیری از گفتمان حاکم بر جامعه در گفتمانسازی نوین دینی دانشجویی، از دیگر یافتههای این نوشتار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The ability of deliberating conversations of student's movement in contemporary Iran
چکیده انگلیسی مقاله
This student's movement set his foot in field of political combat, two decades after the establishment of the first university of Iran, In presence of second Pahlavi this pressure group faced continuously disappointments and on the one hand it cause that this discourse should be always discussed, on the other hand, in order to achieve success in combat, must always deliberate capacity of each of them. (Short history). However, the essential question is, what changes did the student's movement experience in field of discourses and replacing discourses of competitor? (Essential question) To achieve central denoting, elements and compilations, ability to access, aspects from its place and special features of competitor discourses are other questions of this article.(secondary question). It seems that conversational thought (method) has ability to expose the way to know what the answers of questions that mentioned above was. (Theory). The purpose of this article is, by study of student's movement, by a recent method (conversational thought) an advanced aspect will be manifest out of this movement. (Goal). To become manifest in process in sort of central displacement and uprising in access ability and credibility and continuously alternation in components and compilations conversation of student are present in this article from the obtained resource, furthermore, the inability of the student's movement in discourses and take benefit from out of the university discourses, necessity of taking advantage from the magistrate of discourses over the society in recent discourses in religious student , these are written from other obtained resources.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی شیرودی |
استادیار پژوهشکده تحقیقات اسلامی
نشانی اینترنتی
http://rjir.basu.ac.ir/article_343_76044cf695a6b041acc0c4b674bb427f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1467/article-1467-249893.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات