این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۵۷-۷۱
عنوان فارسی
شناسایی مولفه های فرهنگ سازمانی مطلوب تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: توسعه دانشگاه ها در جهت تجاری سازی نتایج تحقیقات در اولین گام نیازمند درک و شناخت مولفه های فرهنگ سازمانی موثر در تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی است. پژوهش حاضر نیز با هدف شناسایی مولفه های فرهنگ سازمانی مطلوب تجاری سازی نتایج تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است. روش ها : پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی داده بنیاد گلیزری انجام شده است. گروه هدف مدیران و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که با 14نفر از مشارکت کنندگان که تجربه تجاری سازی تحقیقات یا همکاری در شرکت های خصوصی را داشتند، با روش نمونه گیری هدفمند گلوله برفی انجام گرفت. سپس از روش تحلیل مضمون جهت تحلیل داده ها استفاده شد . یافته ها: مجموع کدهای استخراجشده از محتوای مصاحبه 166مفهوم کلیدی، 43 مقوله اولیه، 14مقوله ثانویه طبقهبندی و درنهایت در 4 تم اصلی دستهبندی شدند. نتایج نشان داد که مولفه های فرهنگ تجاریسازی شامل مولفه های نیازسنجی (پاسخگویی اجتماعی)، مولفه های تولید ایده شامل (خلاقیت و نوآوری، ریسک پذیری، تشویق و پاداش و الگوهای ذهنی)، فرهنگ تبدیل ایده شامل (حمایت و پشتیبانی مدیریت، استقلال وآزادی عمل دانشگاه، ساختار توانمند، انعطاف پذیری و تعهد و پیگیری هدف) و فرهنگ ارتباط دهنده شامل (الگوهای ارتباطی، تعامل، کار گروهی و تیمی، خدمات مشاوره ای) است. نتیجه گیری: باتوجه به نتایج مطالعه، یکی از دلایلی که نتایج تحقیقات در دانشگاه، زیاد تجاری سازی نمی شود عدم توجه کافی سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان دانشگاه به فرهنگ سازی در این زمینه بوده است. بنابراین یافته های این پژوهش می تواند در سیاست گذاری دانشگاه در راستای فرهنگ سازی جهت گسترش تجاری کردن نتایج تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشگاه ، فرهنگ سازمانی ، تجاری سازی ،نتایج تحقیقات، علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
Identifying the Components of the Optimal Organizational Culture of Commercialization of Research Results in Medical Science Universities
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The development of universities in line with commercializing the research results in the first step needs to understand the effective components of organizational culture associated with academic research commercialization. This research aimed to identify the components of a desirable organizational culture to commercialize the research results in a medical sciences university. Methodology: This is an applied qualitative research design using the approach of Glaser's grounded theory. The target group included managers and faculty members at Tabriz University of Medical Sciences. The data collection tool was semi-structured interviews with 14 respondents having experience in research commercialization or cooperation with private companies. The sample was selected using the snowball sampling approach. Then, the thematic analysis method was used to analyze data. Results: The research findings indicate that the total number of free codes extracted from the content of the interviews was 166, which after merging similar codes with each other, finally 43 codes were extracted and classified in 14 similar concepts and finally in 4 the main themes were categorized. These included components of needs assessment (social accountability), the components of idea production including (innovation, risk appetite, encouragement and reward and Mindset, the culture of idea conversion including (management support, university independence and autonomy, empowered structure, flexibility and strategy and commitment to goals) and the culture of communication include (communication models, interaction, teamwork, consulting services). Conclusion: According to the results, a reason why research results are not commercialized much is the lack of adequate attention to creating culture by university policy-makers and decision-makers. Therefore, the results found by this research can be used in making policies in line with creating a culture to develop research commercialization.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
University,Organizational Culture,Commercialization,Research Results,Medical Sciences
نویسندگان مقاله
نازیلا آفندیده | N Afandideh
PhD of Educational Aministration, University of Tehran, Tehran, Iran
دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
حسن زارعی متین | H Zareimatin
Department of Public Management, University of Tehran, Tehran
گروه آموزشی مدیریت دولتی و امور عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
جواد پورکریمی | J Pourkarimi
Department of Educational Administration, University of Tehran ,Tehran, Iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمد حسین رحمتی | MH Rahmati
Department of Transformational Management, university of Tehran ,Tehran, Iran
گروه مدیریت تحول، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1117-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت آموزشی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات