این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۴-۲۳

عنوان فارسی بررسی نقش میانجی هوش معنوی در رابطه با کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه یادگیری ترکیبی در کنار آموزش سنتی جایگاه ویژه­ای در دانشگاه ­های علوم پزشکی پیدا کرده است. اما تأثیرگذاری آن بر روی عواملی چون خلاقیت و هوش معنوی نیازمند بررسی بیشتر است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی هوش معنوی در رابطه باکیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان درسال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. روش ­ها:  مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دکترای حرفه­ ای دانشگاه علوم پزشکی زنجان به تعداد 960 نفر بودند که از آموزش ترکیبی در سال تحصیلی 98-97 بهره­مند شدند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 275 نفر برآورد گردید و دانشجویان به روش تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ­ها شامل پرسشنامه­ های دیدگاه از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی گینس، خلاقیت عابدی و هوش معنوی کینگ (SISRI) بودند. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS و جهت تعیین نقش میانجی از روش چهار گامی بارون و کنی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی با خلاقیت  (0/34=r) و هوش معنوی (0/39=r) رابطه معنی­ داری وجود دارد (0/00/1=P). همچنین بین هوش معنوی با خلاقیت (0/38=r) نیز رابطه معنی­دار وجود داشت (0/001>P). بررسی نقش میانجی هوش معنوی و مؤلفه­ های آن نیز نشان داد که این متغیر در رابطه با دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت نقش میانجی جزئی و تعدیل­ گر دارد . نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، می ­توان بیان کرد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی با خلاقیت آنان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد و هوش معنوی نیز توانست رابطه دو متغیر یاد شده را به­ صورت جزئی تحت تأثیر قرار دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری از راه دور، خلاقیت، معنویت، دانشجویان علوم پزشکی

عنوان انگلیسی Investigating the Mediating Role of Spiritual Intelligence on the Quality of Combined Learning and Creativity from Students’ Views in Zanjan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Today, combined learning along with traditional education has special role in medical universities. But its impact on factors such as creativity and spiritual intelligence needs further investigation. Therefore, the present study was conducted to determine the mediating role of spiritual intelligence on the quality of combined learning and creativity from studentsُ views in Zanjan University of Medical Sciences in the academic year of 2018-2019. Methods: This is a descriptive-correlational study. The statistical population consist of all professional doctoral students of Zanjan University of Medical Sciences (N=960) who had benefited from combined education in the academic year of 1997-98. The sample size was estimated to be 275 people using Morgan table and students were entered into the study by simple random method. Data collection tools included questionnaires on the quality of the course Guinness combined learning, Abedi's creativity and King's spiritual intelligence (SISRI). Pearson correlation and multiple regression tests were used to analyze the data through SPSS and Baron and Kenny four-step method was used to determine the mediating role. Results: The results showed that there was a significant relationship between students' perceptions of the quality of the combined learning course with creativity (r=0.34) and spiritual intelligence (r=0.39) (P= 0.001). There was also a significant relationship between spiritual intelligence and creativity (r=0.38) (P< 0.001). Examining the mediating role of spiritual intelligence and its components also showed that this variable has a partial and moderating mediating role in relation to students' views on the quality of the combined learning course and creativity. Conclusion: According to the results, it can be said that there is a positive and direct relationship between students' views of the quality of the combined learning course and their creativity, also spiritual intelligence was  able  to affect relation between the two variables partially.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Distance Education,Creativity,Spirituality,Medical students

نویسندگان مقاله بهرام رستمی | B Rostami
Educational Development Center, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران

سعیده جباری |
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران

مهدی فتحی | M Fathi
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران

سیدزین العابدین صفوی | S Z Safavi
Department of Islamic Sciences, Faculty of Medicine, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران

محمدرضا اروجی | MR Oroji
گروه زبان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران

رامین کریمی | R Karimi
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-729-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات