|
پژوهشنامه ادیان، جلد ۵، شماره ۱ (۹ بهار وتابستان ۱۳۹۰)، صفحات ۵۹-۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
حرکت حبی در آفرینش و رابطه آن با نَفَس رحمانی حق |
|
چکیده فارسی مقاله |
محبت مقامی الهی است. حق تعالی خود را به محبت وصف نموده و به صفت « ودود »خوانده است.این از آن روست که او ابتدا به خود محبت ورزید، آنگاه دوست داشت که خود را در غیر مشاهدهکند، پس عالم را به صورت جمال خویش آفرید. به عالم نظر کرد و به آن محبت ورزید. پسخدای تعالی عالم را تنها به صورت خود آفریده است و عالم تماماً زیباست و خدای سبحان هم، بهزیبایی و جمال محبت می ورزد. اگر عشق و محبت وجود نداشت، پروردگار ودود و مهربان همبه اطلاق ذاتی خود در همه موجودات، چه علمی-غیبی و چه وجودی- « محبت » . شناخته نمی شدشهادی، ساری است، زیرا که خداوند نخست به شئون ذاتی خود بر خود تجلی کرد و اعیان ثابته کهماهیات اشیاء اند، در مرتبه علم متعین شدند و دوم اینکه منصبغ به احکام و آثار اعیان ثابته، در عینظاهر گشت و موجودات خارجی ظاهر شدند. یعنی هر چه ظاهر شده به محبت و عشق ظاهر شدهاست. با توجه به اینکه نَفَس رحمانی حق عالم را پدیدار ساخت، اصل و اساس این نَفَس از محبتاست. خداوند از طریق نَفَس خود، عالم را پدید آورد تا شناخته شود، زیرا اگر شناخته نمی شد،اسما و صفات الاهی متجلی نم یشدند و عالم و هستی در کَتم عدم باقی م یماند. بنابراین، همینحب به شناخته شدن اسما و صفات حق، که از طریق نَفَس الاهی تحقق علمی و عینی یافت، دلیلخلقت و آفرینش عالم است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Movement of God’s love in Creation and its Relation to the Breath of the All-merciful |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Love is a divine stage. God attributed love to himself and calledhimself the Loving (wadud). He loved himself at first then loved toobserve himself in others, so created the universe in His own form. Hesaw the universe and loved it. Since God created the universe in Hisown form, universe is beautiful and God loves beauty. If there was nolove, the Loving and the All-merciful God were not recognized. Lovein its absoluteness exists in all seen and unseen creatures. The Loving’sfirst manifestation is the theophany of the Divine Essence for Itself, inthe images of all the fixed entities (al-a‘yān al-thābita) in the DivineKnowledge. By the second manifestation the immutable entitiesappeared in the outward world. So every thing were emanated by love.Since the universe was manifested by the Breath of the All-merciful,the essence of this Breath is love. God created the universe by Hisbreath. He created it and made Himself recognized because if He wasnot recognized His names and attributes were not manifested and theuniverse remained in nonexistence (‘adam). Therefore, God’s love ofthe recognition of his names and attributes is the cause of creation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه عباسی | ندارد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrs.srbiau.ac.ir/article_4415_908.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1460/article-1460-249041.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|